torsdag 13 mars 2014

Ju kallare väder desto större extremer

Ska vi bli oroliga åt det andra hållet nu? Ska vi gräva ner oss eller utvandra?`

En artikel från 1974 som citeras av Anthony Watts tar upp det jag alltid fått lära mej, att ju kyligare vädret blir desto större blir skillnaderna mellan ett varmt och ett kallt klimat. Det fick jag lära mej i skolan, på 1980-talet då klimatfrågan låg x antal år framåt i tiden, innan hjärntvätten av oss elever svängde över till klimatdravlet. Det blir extremer så fort temperaturen går neråt en aning för luftmassorna blir mer rörliga då. Mer värme tvingas uppåt i atmosfären och så fort den kyls av kommer den att sjunka, vilket leder till att den värms upp igen. Så fortsätter det runt, runt.

På tal om extrema händelser och personer så är väl följande nåt i hästväg. Stor utvikning från ämnet: Richard Dawkins skriver att en imam säger att även sexåriga småflickor bör täcka över hela sej, för de kan se sexiga ut. Den som tycker att en sexåring ser sexig ut har allvarliga problem. Han visar också en bild på en imam i Malaysia som utför en ceremoni för det försvunna flygplanet - med kokosnötter! Bild här:




"Far, jag kan inte få upp min kokosnöt..."

onsdag 12 mars 2014

En personlig hyllning till en vacker kvinna - Sara Willis

Detta blir ett väldigt annorlunda inlägg, eftersom det kommer att handla om mitt (egentligen väldigt ogrundade) intresse för en engelsk fotomodell vid namn Sara Willis. Hon är en 28-årig rätt rund tjej som uttrycker rätt raka åsikter om allt som hon ser och hör. Tack vare alla moderna sociala medier får vi, som tidigare bara kunde drömma om att komma alla fotomodeller nära, en inblick i hur dessa tjejer resonerar, och Sara visar sej vara en väldigt intressant människa. Hon yttrar sej ofta om att hon vill resa bort. Hon saknar tydligen tiden utomlands då hon var mer aktiv som fotomodell, nåt som hon inte verkar vara nu.

Går man bara efter rena fakta om henne och samtidigt tittar på foton på henne så ser man ju oftast bara den offentliga Sara. Det man först märker när man ser henne är förstås brösten. De är minst sagt stora, så stora att man börjar undra hur hennes rygg- och bröstmuskler klarar av det. Men hon ser faktiskt rätt stark ut, och hon är fortfarande ung. Hund har hon också så det blir nog en del rännande, böjande och kelande. Det hjälper till att hålla henne någorlunda i trim. Bäst av allt med brösten är att de är absolut naturliga.

Den mat hon ibland visar på sitt Instagram-konto ses väl inte som hälsosam av alla, men mår hon bra av det så är den nyttig nog för henne. De bilder hon själv tar visar på ett stort intresse för kultur och människor. Sen har hon också en examen från University of Lincoln, vilket inte är fy skam. Hon verkar inte vara direkt ytlig, som en del andra fotomodeller verkar vara. På ett sätt anser jag henne vara väldigt vacker, inte minst hennes ögon och hennes mun. Hennes kurvor är också väldigt vackra, men är av mindre betydelse eftersom det är hela hon som är vacker i mina ögon. Bäst ser hon faktiskt ut när hon inte är sminkad för hon ser mer naturlig ut då.

Jag tänker inte visa några bilder på henne här, dels för att jag inte vill ha henne, eller hennes fotografer, på mej. Det räcker med att beundra henne på avstånd. Den som till slut får henne och hennes kärlek måste verkligen uppskatta henne för vem och vad hon är. Good luck, Sara!



"life is a journey 
where you stumble and fall 
but i'm okay 
when i lie down in your arms"

Ett par varningens ord till alla som hatar yttrandefrihet

Sveriges radios reporter Nils Horner mördades igår av fega uslingar, och jag ser det som en attack på yttrandefriheten och pressfriheten. Att döda en journalist eller liknande är lika lönlöst som att försöka bekämpa en keltisk, romersk eller kinesisk armé; dödar man en soldat kommer det hela tiden en ny i hans ställe. Till slut blir det istället du själv som faller. Vi föds med förmågan att prata. Det får ingen ta ifrån oss. Ingen har rätt att tysta oss, vad det än rör sej om.

Precis som Peter Harold skriver i sitt eminenta inlägg om samma hemska dåd, kommer även jag att sakna Nils Horners rapporter. Han var ett ljus i ett annars ganska kompakt mediamörker, speciellt mörkt var det i de gamla mediernas skugga. Det var väl hans stil, hans orädda attityd visavi alla han mötte, som gjorde att han likt de som sköts ihjäl i januari i samma stadsdel blev fegisarnas måltavla. Det skulle behövas fler i den stilen. Många av dagens journalister är lata degklumpar som likt oss bloggare oftast bara sitter framför skärmen och samlar endimensionella fakta om en sak eller en person, utan att egentligen vara på plats och se hur det förhåller sej.

Visserligen kanske man inte får hela bilden klar för sej även om man är ute i fält, men man får i alla fall en bättre bild än många andra. Inga efternamn, men en viss miljöaktivist som leker TV-reporter och vars förnamn är Erika verkar vara åt andra hållet. Hon är nästan bara ute på fältet, men samlar ingen information än den hon vill ha och är säker på att få, alltså den som stämmer överens med hennes syn på saker och ting. Men likväl är detta också ett exempel på yttrande- och pressfrihet. Alla ska ha rätten att säga vad han/hon vill.

Informationen från Nils Horner må ha tystnat, men hans budskap har det inte. Världen är och förblir en skådeplats för oss alla. Det kan inga yttrandefrihetshatande fommar ändra på.




"Om jag bara vore ödmjuk
skulle jag vara perfekt"

tisdag 11 mars 2014

Ännu ett exempel på åldersdiskriminering

Vad är det som är så exceptionellt med att en 72-åring gräver ett dike i skogen? Det är inte åldern det kommer an på, utan personlig lämplighet och erfarenhet. Hur många 20-åringar har tålamodet att gräva ett sånt här dike? Hur många 50-åringar? Hur många andra 72-åringar? Jag kan göra listan hur lång som helst men låter det stanna vid detta. Åldersnoja är en av de barnsligaste formerna av diskriminering som finns, och den grasserar tyvärr i Sverige, med aktiv medhjälp från media. Jag tycker inte det är nåt speciellt med att nån är så och så gammal när han/hon gör nåt.

Jag är förvånad däremot att denna diskrimineringen får fortsätta utan att någon reagerar. Så fort det förekommer nåt i media som kan göra att nån religiös figur, gärna en minoritet, kan bli diskriminerad, så ojas det från alla håll. Samma sak med kvinnor. Men vad gäller åldersdiskriminering är det tydligen fritt fram. I vilket fall som helst, det är bra gjort av honom att gräva diket.



"We must be willing to let go of the life we planned so as to have the life that is waiting for us."

måndag 10 mars 2014

Kamerahörnan: Ny kamera?

Den 25 maj har jag haft min nuvarande kamera, Canon EOS 1100D, i två år. Den är fortfarande väldigt bra och duger gott för vanliga foton. Det är en så kallad instegskamera, för fotografer som är nybörjare på systemkameror. Den har sina begränsningar, vilket jag börjar märka av ju mer jag lär mej om fotografering. Jag såg nyligen att det kommit en uppföljare till min kamera, Canon EOS 1200D, och att den troligen springer i cirklar runt min kamera vad gäller prestandan. Jag funderade först på att köpa den men kom sen fram till att jag numera inte kan räknas som nybörjare inom systemkameravärlden, snarare är jag en entusiast, och såna har lite mer avancerade kameror.

Således måste min nästa kamera vara en lite mer avancerad sådan, med följden att min plånbok vittjas ännu lite mer än om jag skulle gå för nästa instegskamera. Men fem-sex tusen spänn är rätt mycket för en entusiastkamera så det blir att spara. Den mer avancerade jag tänker på är den här, Canon EOS 700D. Sparande är jag dock inte så bra på. Nån som vet hur man sparar pengar?

Canon EOS 700D. Bild från Ephotozine.




"Inga kommentarer"

söndag 9 mars 2014

Dumheter världen över

Ingen direkt dumhet, men ändå får jag känslan av att många i Livets ord nu känner sej lite lurade när deras ledare Ulf Ekman hoppar av för att bli medlem i katolska kyrkan. Ska Carola också hoppa av nu? Kanske hon blir hindu eller buddhist?
Den enda kyrka jag kan tänka mej tillhöra...
Syndikalisterna demonstrerade mot mäns våld mot kvinnor, vilket sen nynazister dök upp förvandlades till mäns våld mot män, vilket är vanligare och farligare. Det är alldeles för vanligt med våldsamma människor, och har så varit genom seklerna, men varför ska vi behöva avgöra dispyter med knytnävar eller tillhyggen? Det räcker ju med ord. De kan skada lika mycket faktiskt.

Putin visar sitt rätta jag. Han är en despot med erövring i siktet. Vare sej erövringarna är geografiska, ekonomiska eller politiska så vill han vinna till varje pris. Han är lite som borgerna i Star Trek. Allt ska assimileras och utnyttjas i kollektivismens tjänst.



"Your ancestor raped a slave/native. well done, must mean you can´t be racist."

lördag 8 mars 2014

Tänk vad religion kan göra för kvinnor!

Det är internationella kvinnodagen idag och jag tänker bidra med detta lilla strå till stacken:

Bilden visades på Richard Dawkins twittersida där jag hittade den.
Tänka sej vad religion kan göra för kvinnor. Så här skriver Richard Dawkins vidare om bilden: "White man, how dare you tell Afghan women what they want? And didn’t you know, women WANT 100 lashes for being raped?"

Jan Björklund vill skärpa straffet för kvinnomisshandel. Han kan ju börja i Afghanistan. Där vet de inte vad jämlikhet är, uppenbarligen. Men religion har inte med medmänsklighet eller jämlikhet att göra. Det handlar om lydnad och att vara en i flocken.



"He just threw a beer can at me!"

Klimatrubriker (de få som nämns just nu)

Ur serien Shoe (JP Krax på svenska).
Med bråket mellan Ukraina och Ryssland i fokus är det inte mycket utrymme för klimatfrågan, vare sej i fråga om dramatiska artiklar eller opinionsinlägg i tidningarna. Ett sådant ur den senare kategorin har Lars Kamël dock hittat; Centerns snart arbetslösa ministrar Hatt och Ek har skrivit nåt förvirrat om att Sverige skulle driva på EUs klimatpolitik. De verkar helt och hållet ignorera det faktum att EU har viktigare saker att bry sej om just nu. Sverige driver ingenting just nu, allra minst klimatpolitiken. Som brukligt numera är artiklar och opinionsinlägg inte möjliga att kommentera direkt i tidningen, ej heller går det att länka till ett bloggsvar. Vad det beror på vet vi väl alla, eller hur?

Det påpekas samtidigt från annat håll att lokalredaktionerna inom SVT-koncernen kör ett delvist annat race visavi vindkraften. De är mer kritiska och vågar visa på dess farligaste sidor. Jag tycker verkligen synd om alla områden som drabbas av alla dessa hemska vindkraftsparker. Det är lika mycket synd om alla elever som drabbas av de sätt vi sköter våra skolor. Det är verkligen synd att det inte finns några gudar för de skulle folk kunna be till för att allt ska ställas till rätta igen. Men i den verkliga världen måste vi ta hand om problemen själva. Det blir inte lätt men samarbetar vi kanske vi kommer helskinnade ur det hela. Förhoppningsvis.



"It’s responsible for an increase in Gore’s wealth, the number of religious cults, and the number of unnecessarily panicked gullible people on the planet…at least, the BELIEF it actually exists is responsible for these things."

fredag 7 mars 2014

Vem vill göra karriär?

Forskare säger sej ha kommit fram till att småflickor som leker med barbiedockor inte ser sej själva som karriärister när de blir vuxna. Det får SVD till att "Barbie krossar flickors yrkesdrömmar". Själva gör forskarna konklusionen att det är dockans överdrivna former som gör att barnen inte ser sej själva i de yrken Barbie har lanserats inom genom åren. Det kan inte vara så att Mattel, som tillverkar och säljer dockorna, har gått på myten om att alla kvinnor vill och måste göra karriär? Inte alla, vare sej de är kvinnor eller män, vill göra karriär, som det kallas. De flesta vill bara jobba på och vara med i strömmen så gott det går.

Denna myten har förstås kultiverats av de som falskeligen kallar sej feminister och har sen använts av psykopatiska opportunister som till varje pris vill göra alla, oavsett kön, till uttröttade och överarbetade vrak som inte klarar av att leva så länge att de förmår att njuta frukterna av sitt slit på ålderns höst. Samma cyniker som en gång i tiden räknade ut i den tidens Preussen att medellivslängden för en arbetande preussare var 66-70 år. Så man satte pensionsåldern till 70 år - för att kunna spara pengar. Den synen är alltså på väg tillbaka. Inte undra på att småflickorna inte vill göra karriär inom de yrken som Barbie har. Den gör ju bara henne sjuk...




"Row row row yer boat, gently down the stream
Belts off, trousers down, isn't life a scream.
"

Krimhalvöns historia

Krim är i nyheterna nu i dagarna med ryssar och ukrainare som håller på och slåss om halvön. Då kan det vara intressant för vem det än är som är historiskt intresserad att få veta lite mer om Krims historia. Låt oss börja från början, som sej bör, med en kort genomgång av den historia Krim har.
Krimhalvön i en tysk karta.
Namnet Krim går tillbaka på staden Qirim, den stad som Gyllene Horden, en mongolisk härskarklass som styrde i Ryssland och andra områden i Östeuropa fram till början av 1500-talet, hade som huvudstad vid Svarta havet. Själva ordet Krim kan vara en benämning på en kulle vid ett fält, på turkiska qir. Grekerna kallade området Tauris efter folket som bebodde halvön då grekerna kom dit på 600-talet före vår tideräkning (fvt).

Krims historia är dock ännu äldre än så. Det finns tecken på att Neandertalare levde här för ca 30,000 år sen. Det krävs förstås mer ingående undersökningar av hela området för att avgöra om så verkligen är fallet. De första som satte sina historiska spår var skyterna I senare tid har vi skyternas efterföljare kimmerier, ett iranskt folk som skyterna körde bort från den ukrainska stäppen. De kom här på Krim att kalla sej taurier.

Utanför dagens Sevastopol finns resterna av en stad från den grekiska tiden. Här utfördes hemska dåd som ännu inte har sina motsvarigheter i nutid. För ca 2300 år sen mördades en familj som sen begravdes vid sitt hus. Grekerna kom dit för 2600 år sen för att expandera sitt territorium. Inte så mycket för att kunna bestämma över andra, utan för att kunna överleva. Kanske de dödade var greker?

Även romarna kom hit och höll en del av halvön under några sekler varunder området kom att kallas Taurica. Rester av deras verksamhet här har hittats vid undersökningar av bl a polska arkeologer. Efter romarna kom bulgarer och khazarer på 600-talet. Khazarerna och bulgarerna var turkiska folk som inledde vägen av invasioner från öst. De senare var blandade med indoeuropeiska folk, främst av skytisk härkomst.

Efter dom tog Östrom, det vi kallar det Bysantinska riket, tillbaka området tills först genovesarna och sen mongolerna tog över. Det var på Krim de första fallen av böldpesten dokumenterades. Mongolerna försökte erövra en stad i nuvarande Ukraina 1346 men staden visade sej vara svårbemästrad. Mongolerna belägrade då staden och skickade in sina döda eller döende fångar in över stadens murar medelst katapulter. Detta är för övrigt ett av de första kända fallen av biologisk krigföring. De överlevande lät man fly så sjukdomen spreds. Sen följde mongolerna efter och försökte ta det som sjukdomen inte kunde ta död på.

Polackerna tog temporärt över innan mongolerna helt tog över, nu med Gyllene Horden. Det bestående arvet efter dom är det folk vi idag kallar kosacker, men även ett annat folk, tatarer, kom att bosätta sej här. De ottomanska turkarna hade en del av Krim från 1400-talets slut till 1700-talets slut. Ryssarna tog över när de ansåg sej stora och starka nog, till slut 1783. Hela Rysslands historia behöver vi inte gå in på. Det räcker med att säga att när Sovjetunionen delades in i olika delar hamnade Krim i Ukraina.

Det är denna situation som är problemet idag. Alla tycker de har rätt till Krim och bara kan marschera in där. Som alltid finns det dumma människor som håller med de som bestämmer utan att tänka för sej själva. Det är dumma människor, såna vars tankeförmåga ligger på ungefär samma nivå som en sten. Fast detta är väl en förolämpning mot stenarna...



"Ja, nu skall vi ut och härja
supa och slåss och svärja
bränna röda stugor, slå små barn
och säga fula ord (fy f-n!).
Med blod skall vi stäppen färga
Nu änteligen lär ja’
kunna dra nå’n praktisk nytta av
min hermodskurs i mord.
"

torsdag 6 mars 2014

Dökött

Nya köttlarm kommer och Livsmedelsverket anser sej ha fått vatten på sina kvarnar. De vill ju förstås att vi ska leva som asketiska munkar, med så lite kött som möjligt. Det är väl klimatdravlet som lurar i vassen, antar jag. Det eller vegetarianismens läror. Undertecknad anser att problemet inte ligger i vad vi äter, utan i mängden vi äter varje gång samt hur maten är preparerad. Det där amerikanska och brittiska sättet att tillaga kött på, dvs där det är nästintill rått inuti, är direkt farligt många gånger. Att äta det är inte tillrådligt. Kött ska stekas igenom noga.

Mängden per portion och måltid är också en viktig faktor. Jag har aldrig trott på tallriksmodellen, men ett sätt att minska på ätandet är att ta en mindre tallrik. Vi behöver inte en pizzatallrik för köttfärssås eller biff med lök. Mer grönsaker bör förstås ätas, eller snarare fler grönsaker. Vi är för vana vid salladsblad, tomater och gurka. Vissa väljer äckelgrönsaker som broccoli eller brysselkål. Det är något jag aldrig kunnat med. Hur jag än försöker får jag inte ner dessa två. Varför inte prova fisk som alternativ? Fisk täcker in såväl grönsaker som kött vad gäller näringsämnen.

Det ska tilläggas att potatis och andra rotfrukter inte behöver ätas varje gång. Det räcker med vanliga grönsaker och väl tillagad kötträtt eller fisk. Vi människor har ätit tillagat kött i över en miljon år, av studier på vår DNA och studier av gamla härdar att döma. Hur många har drabbats av cancer genom åren på grund av den dieten? Nej, jag tror mer på hur vi äter och vilken kvalitet det är på köttet. Kvaliteten har jag inte tagit upp hittills. Det är för lite fett i köttet och för mycket stresshormoner från hanteringen av djuren dagarna innan slakt. Djuren gillar inte det industrimässiga i hanteringen av dom själva (inte vi heller för den delen) så de släpper ut stresshormoner som gör köttet dåligt. Där har vi en större bov än själva köttet självt.



"Just like his old father before him
Who served in the great war would sing
We're proud to serve Kaiser or King"

onsdag 5 mars 2014

Från klimatalarmism till klimatnoja med virus ur isen

Ur permafrosten i Sibirien har forskare fått fram ett virus som angriper amöbor. Det är ofarligt för människor och är såpass stort att det syns i vanliga mikroskop. Det intressanta är att detta virus har legat 30,000 år i permafrosten. Det visar enligt mej på hur motståndskraftigt livet är om det kan ligga i dvala i där nere i flera tusen år och sen kan bringas åter till liv så fort man tinar upp det. Men naturligtvis ska man dra in klimatdravlet i ekvationen. De forskare som håller på med virusforskningen är oroade för vad som händer när permafrosten helt tinar upp. Vilka virus kommer fram då?

Jag kan lugna alla som läser DNs artikel med att den sibiriska permafrosten inte kommer att töa bort i första taget. Det av flera viktiga skäl. Det första skälet är att permafrosten är väldigt stor och det lilla skikt i frosten som tinar gör det varje vår, som det alltid gjort ända sen Sibirien frös till för flera miljoner år sen. För att hela ska tina upp krävs antingen att jordens inre öppnar sej precis under Sibirien eller att solen plötsligt blir flera hundra grader varmare åt vårt håll. Inget av detta lär hända inom överskådlig framtid.

Det andra skälet är att de flesta bakterier och virus som kommer fram nu ur isen och permafrosten kommer troligtvis att dö i kontakten med dagens bakterier och virus, som har utvecklats vidare. Frysning innebär ju att utvecklingen stannar av. Detta är ingen science fiction-film där ett smittoämne eller en varelse från forntiden tinas upp och skapar problem innan hjälten stoppar det "onda".

Det tredje skälet är de flesta bakterier och virus inte har med oss människor, eller ens med det vi har omkring oss, att göra. De lever nere i jorden och ogillar luften ovanför. De farliga varelserna har vi redan hos oss. För övrigt anser jag inte att virus och bakterier är det hemskaste som kan drabba oss. Visserligen kan miljoner dö men då rör det sej om en första kontakt med ett inkompatibelt smittoämne. Vi människor är fullt kapabla att ta död på väldigt många fler än vad virus och bakterier klarar av.

Nojan kring virus och bakterier kan vi nog släppa. Det ligger visserligen ett visst mått av säkerhetstänkande i att varna för eventuella epidemier, men ligger det verkligen i allas intresse att låta sej skrämmas hela tiden? Måste dessutom klimatdravlet vara med precis överallt? Naturligtvis vill inte DN låta oss kommentera eller länka till artikeln direkt. Tröttsamt med en sån attityd gentemot läsarna. Från språklig synvinkel kan jag till sist säga att ordet virus är ett latinskt ord som betyder gift.



"A thin grey fog hung over the city, and the streets were very cold; for summer was in England."

tisdag 4 mars 2014

Mångkulturell innebär inte nödvändigtvis integration eller assimiliering

Det är så många som klagar på multikulturalismen i olika samhällen världen över. De som kritiserar den förstår nog inte vad det innebär, men även de som försvarar den verkar inte heller förstå det. Jag är inte säker på att jag förstår fullt ut heller. Det jag har förstått är att det i stora drag helt enkelt handlar om många kulturyttringar som samsas inom samma territorium på något så när lika villkor. De vill vara en del av huvudkulturen, men samtidigt visa upp sin egna. På sikt går de inflyttades kulturyttringar upp i huvudkulturen. Det är så kebab, falafel och många andra maträtter hittat in i den svenska matkulturen.

Ibland har diverse saker och företeelser hittat in utan nån direkt invandring (köttbullar, kåldolmar, mattor, tapeter, bordsskicket etc) men den sortens influenser är försvinnande små jämfört med assimileringen av kulturyttringar som ägt rum genom seklerna. DNA-analyser och arkeologi har bevisat att folkvandringar ägt rum hela tiden. Till och med folksagorna talar om dessa vandringar och kulturkrockar.

Att ha ett mångkulturellt samhälle behöver alltså inte betyda att alla människorna måste vara från alla möjliga kulturer. Det räcker med att folk från ett land reser utomlands, tar intryck av det han/hon/de ser där och tar dessa intryck med sej hem. Men det är ur prokreeringssynpunkt bra att friskt blod kommer in. I såna fall är det alltid bra att vi tar in folk från njär och färran. Därmed inte sagt att kreti och pleti ska få komma hit hur som helst. Vad jag menar här är att folk som inte förstår att uppföra sej vare sej bland de sina eller hos oss har inte här att göra. De har inte i sina hemländer heller att göra. De bör sitta på en internationell anstalt om de begår kriminella aktioner.

Men låt oss nu till stora delar lämna den delen av saken och gå tillbaka till multikulturalismen. Det handlar ju till stora delar om osäkerhet och okunskap när man kritiserar det mångkulturella samhället. Visserligen finns risken att man får med såna här som jag beskrivit i stycket före men oftast är dessa personer så försvinnande få att man nog snabbt kan identifiera dom som de asociala individer de förmodligen är. Ett samhälle bor bra av att så många olika typer av människor samsas. Vad ska man göra för att få folk att samsas? En sak man kan göra är att låta dom träffas flera gånger så de vänjer sej vid varann.

Så har jag sagt många gånger tidigare och kommer säkert säga det många gånger till...



"Si fueris Romae, Romano vivito more; si fueris alibi, vivito sicut ibi"

måndag 3 mars 2014

Liten skrift om ergonomi


Liten skrift om ergonomi

Människan är byggd för rörelse. Vi är ett av få djur som klarar av att simma, springa och klättra i ett svep. Vår relativt lätta och smidiga kropp gör det möjligt för oss att röra oss i de flesta element. Men det har ett pris. Vi bör helst ta minst 10 000 steg om dagen, enligt expertisen. Det är också viktigt att vi gör många olika rörelser med våra kroppar dagligen, dvs sträcka på halsen och ryggen, känna efter var vi har sittknölarna i bäckenet samt höfterna någonstans när vi sitter men även när vi går och står är det viktigt att känna efter hur höfterna är i förhållande till ens övriga kropp. De bör vara precis i linje med resten av kroppen. Då tänker man sig en osynlig linje från höfterna genom ryggen upp i nacken och huvudet. 

Knäna ska vara lediga och lätt böjda. Man kan komplettera sittandet vid datorn med att stå. Höj då ditt skrivbord (det är rekommenderat att ha ett höj- och sänkbart skrivbord nu för tiden) och stå vid din arbetsplats. Det får ryggen att arbeta mer. Det viktiga är att armen från axeln ner till armbågen är i 90-gradig vinkel mot underarmen så mycket som möjligt. Detta för att inte överbelasta nacke och axlar. 

När du sitter vid en dator se då till att ryggen belastas så lite som möjligt. Följ råden ovan men flytta även på kroppen lite då och då när den tröttnar på en viss position. Luta dig inte fram mot skärmen med armbågarna på skrivbordet mer än om du vill titta närmare på något. Ryggen bör vara så rak som möjligt. Hellre något bakåtlutad än framåtlutad, dock inte alldeles för långt tillbaka. En ”hösäck” är definitivt inget att rekommendera, speciellt inte om man redan har ont i ryggen pga skada. 


Bild ett: Skillnaden mellan en bra och en dålig hållning vid skrivbordet kan faktiskt ha en avgörande effekt på ditt framtida välmående.

Vi bör inte sitta still eller göra samma sak med kroppen för länge. När du känner att du får ont eller bara känner leda så res på dig, ta en kort promenad i närheten av din arbetsplats, eller gör rörelser vid sidan av skrivbordet, som i bild två nedan. Drick lite vatten eller titta ut genom ett fönster. Framför allt, sträck på dig i din fulla längd, ut med armarna uppåt och åt sidorna samt sträck på benen och fötterna. 


Bild två: Sträck ut kroppen så långt du kan. Vifta gärna på händerna också. 

Som den här kvinnan sitter i bilden nedan är det bra ur ergonomisk synvinkel. Hon sitter rak i ryggen och nacken så att huvudet får en bekväm position vilket ger ögonen en bättre möjlighet att se skärmens innehåll. 


Bild tre: Den här kvinnan sitter nästintill hundraprocentigt perfekt rent ergonomiskt, tack vare stolen och skrivbordet som hjälper henne att sitta rätt. Notera även fotstödet. 

Har man inga armstöd på sin stol gör man bäst i att ha skrivbordet i en höjd som passar ens underarmar. Se bilden nedan t ex. 


Bild fyra: Poser som denna passar faktiskt bra för att visa hur man ska ha sin överkropp i förhållande till det skrivbord man sitter vid. 

Så här ska man alltså helst inte sitta: 


Bild fem: Det här är förstås humor men det finns människor som sitter så här på allvar. 

Så upp och rör på er när ni känner det onda eller ledan i er! 


Bild sex: Exempel på rörelser som kan göras om man känner sig stel. 

Texten här ovan är hämtad från ett kompendium jag skrivit för mitt jobb. Jag tänker lämna in det ganska snart. Bilderna har jag hittat på nätet, på olika bloggar, så jag antar att så länge ingen klagar kan jag använda dom fritt i samband med texten.



"Hur ska jag nu förmedla det här?"
 

söndag 2 mars 2014

Dumheter världen över - Ukrainaspecial

Situationen i Ukraina eskalerar nu sen ryssar blandat sej i leken. Det verkar tydligen vara fullständigt legitimt för Ryssland att kränka andras territorium, bara för att Putin och hans anhang anser att ryssar i Ukraina ska få hjälp mot "fascister" som det kallades ett tag. Storryssland från forna dagar visar sej nu igen, med vapen och hot. När den stora ryska björnen svingar sina ramar ska omgivningen lyda eller falla undan. Det börjar faktiskt bli en aning obehagligt nu. Jag tänker inte så mycket på politiken och såna saker. Det är nåt för diplomater. Nej, jag är mer orolig för vanligt folk.

Vad ska folk i Ryssland och Ukraina tro? De mest nationalistiska (de som inte tänker efter alltså!) kommer förstås att sluta upp bakom sina ledare. Men de som bara vill leva ett normalt liv, hur resonerar de nu? Kommer de också att sluta upp, eller följer de andra personligheter? Vi får se hur det utvecklar sej de närmaste dagarna. Hoppas ryssarna fattar att de bara gör bort sej i världens ögon.




"Am I wrong to believe in the city of gold?"

Populära inlägg