lördag 11 augusti 2007

Skivbolagen är ett hot mot musikbranschen

När Napster var som störst runt 1999-2000 hade skivbolagens intäkter redan minskat i ett antal år, ett faktum som skivbolagen tiger om. Att marknaden var mättad verkar inte de ha förstått. Eller så gjorde de det men ville ha en syndabock för att dra bort uppmärksamheten från det faktum att allt var på väg ner och att det var deras eget fel. De hade haussat CD:n i början av 1990-talet med stor framgång. Miljoner rullade in och allt var frid och fröjd. Men så tog själva musiken slut. De stora grupperna från 1970- och 80-talen hade mer eller mindre lagt av och de nya artisterna var inte intresserade av att låta skivbolagen ta så mycket att det krävdes turneranden i evigheter för att få in pengar. Dessutom var skivbolagsprodukterna tillbaks efter något decennium i kylan.

Lågpunkten var när Britney Spears kom in i bilden runt 1999-2000. En coachad skivbolagsprodukt utan större talang men med ett utseende som skulle få en supermodell eller porrstjärna att se gammal ut. Aldrig tidigare hade väl nån med sämre förutsättningar blivit så succérik. Hon följdes i spåren av alltfler sötnosar med varierande talang. Skillnaden mellan denna broilerverksamhet och 90-talets pojkband var att de senare hade talang och agenter som faktiskt vågade stå upp gentemot skivbolagen. Nu var dessa nya artister i praktiken en del av skivbolagen. Att "Brittan" fick sin musik från svenska producenter gör inte saken bättre, snarare tvärtom.

Den svenska inblandningen i musikbranschen är för mej ett sorgligt kapitel som helst bör glömmas bort. Här var gamla avdankade FM- och hårdrocksartister som kunnat bli nåt inom den branschen men istället valde att skriva om gamla AC/DC-riff för att passa talanglösa lolitor med röster från helvetets djup. Inte bra Sverige, inte bra.

Sen kom nån på att det fanns nåt som hette upphovsrätt. Den måste ha kränkts och det med besked. Här fanns pengar att hämta! Sagt och gjort, Napster trycktes till så det blev alldeles platt, sånt fick inte förekomma. Fildelningen var ondskan själv och tidningarna fick mer eller mindre order att göra ner fildelningen i varje nummer. In på scenen stiger då företagens paraplyorganisationer IFPI och RIAA, båda mer eller mindre styrda av amerikanska intressen. RIAA, Recording Industry of America, är dessutom den som tar hand om SKIVBOLAGENS intressen i just USA. För den som undrar så är en paraplyorganisation en legal version av kartell eller maffia.

Dessa organisationer tar i så att man skulle kunna tro att upphovsrätten är en grundläggande funktion hos människan. Men i själva verket är upphovsrätten endast nåt som ska garantera att SKAPAREN av ett verk får det han/hon ska ha att leva på under sin livstid, inte att en organisation flera generationer senare ska kunna förhindra musik eller film från att bli en permanent del av kulturen. Inte tänkte väl grottfolkens konstnärer på att det de gjorde skulle ha upphovsrätt, inte trodde väl felaren på logen på 1700-talet på att han skulle få pengar för det han skrivit? Snarare fick han pengar för att spela, grottfolken gjorde inte målningarna för att få mat, snarare för att skildra det som hände omkring dom.

Nu har saken ställts på sin spets, först efter den famösa räden mot The pirate Bay 2006, sen med det underliga och luddiga EU-direktivet IPRED 2 och så det påföljande lagförslaget att internetleverantörer ska tvingas lämna ut IP-adresser för datorer som misstänks fildela "fel" saker. Därför känns det bra att läsa ett debattinlägg som detta från en politiker. Att sen hans moderparti ignorerar uttalandet är en annan sak.

Det som är det viktiga i min berättelse här är att skivbolagen är ett rejält hot mot musiken och musikbranschen som helhet. De häver ut sej att fildelning är fel, att samma fildelning minskar försäljningen. Båda dessa saker är i grunden helt fel. Fildelning har funnits så länge internet har funnits och är ju en del av internet, helt lagligt. Fildelningen har faktiskt ökat försäljningen i stort. Dessutom har fler människor fått upp ögonen för äldre musikers verk, något som inte skulle ha hänt om musikbolagen fått som de velat. Vi får väl se hur länge skivbolagen får behålla den makt de har över musiken. Jag personligen hoppas att de förlorar sin ställning och det snart.

Populära inlägg