torsdag 25 juli 2013

Tågurspårningen i Spanien

Normalt tar jag inte upp aktuella händelser här kort efter de hänt utan låter det gå en tid innan jag tar upp det för att kunna få lite perspektiv och för att kunna ta in lite av det som sagts kring händelserna. Men en tågurspårning som den i Spanien igår kväll är en för allvarlig händelse för att jag inte ska ta upp den nu. Uppgifterna att tåget körde alldeles för fort över hastighetsbegränsningen är det värsta av allt i sammanhanget. Skulle denna information stämma är det ett tecken på att stressen i vårt moderna samhälle har nått en ny bottennivå. Men det är inte samhällets fel, utan vissa aspekter av den. De som vill pressa sej själva har den största skulden, inte minst i den här katastrofen.

Jag utgår i nuläget från att dessa uppgifter stämmer. En diskussion om denna katastrof finns att läsa här. Skulle detta kunna hända i Sverige? Ja, det kan det och har hänt. Det var 10 november 1980 i trakten av Linköping då ett tåg körde ur vid bron över Stångån. Här omkom endast en person men orsaken tycks ha varit densamma som nu, för hög hastighet.

Ett antal frågor som kanske kan verka oinitierade men tills någon rättar mej anser jag frågorna vara giltiga.
Har inte spanska tåg ATC eller liknande system som håller hastigheten i schack?
Vilket är det säkraste sättet att hantera kurvor (den kurvan som syns på bilderna såg rätt skarp ut)?
Vad kan andra länders tågoperatörer lära av denna olycka?
Om olyckan skulle bero på nåt som hamnat på spåret, vad har man för möjligheter att se till att objekt inte hamnar på spåren i framtiden?




"For every minute you are angry you lose sixty seconds of happiness."

Populära inlägg