tisdag 12 juni 2012

Apple och deras apparater


Det fanns en tid då Apple var synonymt med macarna, de där fantastiska datorerna som bara gick och gick tills de la av, till skillnad från många andra producenters datorer som kunde ha stora problem redan efter ett tag och lägga av redan efter några år. Visst fanns det dåliga äpplen bland macarna också men allt som oftast höll, och fortsätter hålla, bättre än många andras datorer.

Läste nu precis en rapport från Apples senaste presentation av nya mojänger och jag måste säga att bortsett från datorerna var det inte mycket jag kände igen från "gamla" Apple. Jag menar, jag känner igen alla termerna och själva språket men känslan, den där speciella Applekänslan fanns inte där. Den där känslan av att vi hade nåt oväntat att förvänta oss, den där känslan av att vara med om nåt extraordinärt. Den var inte beroende av vem som presenterade apparaterna. Även när Steve Jobs var VD för Apple och inte var där fanns känslan där. Nu verkar det som om datorerna fått stå tillbaka för telefonerna och deras mojänger och det är inte Apple. Kanske det kommer att bli Apple men det är inte det Apple jag är van vid.

För mej är Apple först och främst ett datorföretag som producerar datorer och operativsystem till dessa. Kanske är jag för konservativ eller fast i gammalt tänkande men det känns inte som mitt gamla Apple när man snackar om iPad och iPhone på samma vis som man förr talade om macarna och Mac OS X. Men jag antar att de nya proselyterna behöver sin del av kakan och då går det inte att komma med de gamla sakerna. Jag gläds åt Apples framgångar och har inga problem med att man gör produkter som inte direkt har med den traditionella kärnverksamheten att göra, jag säger endast att jag inte riktigt känner igen mej i den.

Hoppas inte Apple blir för stort, som Microsoft blev, och blir som en fartblind dåre i innerstan. Då kan det gå illa. Än så länge verkar man ha koll på det hela och Tim Cook ser ut att ha koll på saker och ting.

Vi får väl se vad de nya datorerna går för...




"Användare: Teknisk term i bruk av främst programmerare. Se även idiot. "

måndag 11 juni 2012

Vad har hänt i den stora stygga världen?

Vänsterpartiet i Sörmland vill att män ska sitta ner när de kissar. Vem ska efterleva den regeln? Ska det sitta nån vid ett gäng monitorer med små kameror inne i varje bås? Det kvittar nämligen om man står eller sitter, hygienen och hälsan förändras inte av det. Urin skvätter i alla fall utan att vi märker det. Dessutom sprids molekyler även då man inte skvätter. Vad tror ni man kan känna doften av urin för? Lycka till med förstörandet av privatlivets helgd, Vänsterpartiet!

Microsoft ändrar utseendet på sitt nya windows. Den bild som finns i DN:s artikel visar ett operativsystem som mest ser ut som ett träningsprogram för barn eller apor. Tur att man kör Mac och endast tvingas ha windows på jobbet. Eller rättare sagt, hoppas att Apple håller fast vid det användarvänliga utseendet man kört med sen 1984. Apple har i alla fall sans nog att låta allt lull lull hamna på sin Apple Store, varifrån man kan hämta vad man vill ha, om man vill.

I Frankrike ser det ut som om parlamentet blir som presidenten vill. Valboskapen har talat!

Den enda vindkraft som funkar är munvädret hos vissa tyckare och besserwissrar som anser att klimatet fortfarande är nåt att bry sej om.




"Om du kan läsa det här är du alldeles för nära"

söndag 10 juni 2012

Bildsöndag

Dags igen för en omgång bilder från mina gömmor. Den här gången är det molntema.

















"I am the god of hellfire and I bring you
- fire..."

lördag 9 juni 2012

Vetenskapshörnan: Solar beskrivna för vanligt folk - del ett Födelsen


Ämnen, främst väte och helium, i plasmaform bygger upp våra stjärnor. De är olika gamla och existerar också olika länge. Det senare beror på hur de bränner igenom sitt förråd av hydrogen (väte) i kombination med förekomsten av tyngre ämnen som järn och syre. Vår sol har ett begränsat förråd av de senare ämnena så omsättningen av väte till helium går relativt långsamt. Det sker över tidsperioder som vi har svårt att förstå. Den stjärna vi är beroende av har t ex varit igång i ca 5 miljarder år och är beräknad att hålla på i 5 miljarder år till.
En födelseplats för stjärnor, från Robotbyn.

Den formerades ur ett interstellärt gasmoln, som det i bilden ovan, vars centrum långsamt kollapsade inåt tills trycket fick temperaturen att stiga och ett objekt, en protostjärna, bildades. När "rätt" temperatur i molnets inre kom de processer vi associerar med en stjärna igång, nämligen den att väte omvandlas under oerhört tryck och fruktansvärt hög temperatur till helium. Man kan säga att stjärnan tändes. Ungefär samtidigt som stjärnan gick igång blåste den ut en rejäl vind i alla riktningar som förde bort alla lättare material från det inre av molnet. Det som blev kvar började samlas i små klumpar som växte sej allt större tills de blev de planeter vi idag känner som Merkurius, Venus, Tellus (jorden), Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus. Övrigt material samlades antingen som dvärgplaneter, kometer eller
asteroider. Vi känner hittills till ett dussintal dvärgplaneter varav Eris är den största följd av Pluto.

Kring dessa planeter och dvärgplaneter cirklar ett antal månar. Jupiter har flest, ca 60 månar har man hittills hittat, följd av Saturnus. De flesta planeter har månar, dock ej Merkurius och Venus. Jorden har en eller fem, beroende på hur man räknar. Den diskussionen kan vi återkomma till.

Vår sol är idag bland de största 15 % bland Vintergatans stjärnor och i den lokala gruppen, ett område på ca 40 ljusår, är det bara tre stjärnor som är större och tyngre. Den är nu i medelåldern. Mer om det nästa gång.




"Ingen stor konstnär ser någonsin tingen som de verkligen är. Gjorde han det skulle han upphöra att vara konstnär."

fredag 8 juni 2012

Vem fan stör sej på 666?


Robert Löfgren får inte ha 666 på sin motorcykels nummerplåt "för det kan väcka anstöt hos någon". Men halledudane då! Ska vi verkligen vika oss för varenda en som möjligtvis kan bli förolämpad eller skrämd av något är det lika bra vi lägger ner all sorts verksamhet direkt och dör på fläcken. 666 är ett tal som man får om man läser bibelns uppenbarelsebok, ni vet den där boken med alla så kallade förutsägelser. Det handlar om odjurets tal och sägs syfta på de kristnas uppfattning av kejsar Nero. Vad säger Transportstyrelsen om att en del hävdar att man räknade fel i den boken och att det istället ska vara talet 616 vilket är kejsar Caligula? Ska vi förbjuda folk att ha det talet på sina hojar och bilar också?

Väx upp nån gång! Inse att bibeln och alla andra religiösa texter är påhitt och överdrifter som inte gäller längre. Läs dom gärna och ta till er det som låter fint men låt det inte gå ut över alla andra.




"Det är inte visdom, utan myndigheter, som stiftar lagar."

Svammel i våra medier

Tecknad av Josh.

Är det inte dokusåpor och annat fjanteri får vi oss pseudovetenskap till livs i medierna. Därtill rena lögnerna i sifferform. Precis som Lars Kamël påpekar stämmer inte siffrorna våra "kära" tidningar upprapar från TT, som säkerligen fått dom från nån som kallar sej forskare bara för att han/hon/den/det har fått ett diplom från nåt institut nära anslutet till nån miljörörelse med rötterna i ekofascismen. Till råga på allt ska detta dravel publiceras i Nature, en tidskrift som ända tills nu har varit en bastion för äkta vetenskap.

Men i och med klimatbluffens intåg på den vetenskapliga scenen har även den tidningen intagits av politiskt motiverade människor som utnyttjar vetenskapen för sina egna ändamål och de har lyckats med sina trick; halvlögner, listigt omformulerade  förvrängningar av fakta och statistik som bygger på noga utvalda fakta där man plockat bort det som inte stämmer överens med den rådande synen på jorden och dess tillstånd. För sanningen är den att jorden inte alls är så uppodlad och uppbyggd som påstås. Det är 43 % av all mark vi människor bebor som är uppodlad och bebyggd och det är en förvånansvärt liten del av den totala landytan, som uppgår till 150 miljoner kvadratkilometer. Att vi sen inte behöver förstöra den är en annan sak. Det viktiga här är att hålla sej till fakta, vilket forskarna inte har gjort.

Bara för att man kallar det man gör för forskning innebär det inte att det är vetenskapligt underbyggt. Man ska ALLTID, alltid utgå ifrån att det man vill bevisa är fel. I och med att man försöker hitta motsatsförhållanden till sin tankegång har man tagit ett stort steg framåt i sin utveckling som forskare. Man behöver inte ens hitta lösningen på sitt problem för äkta vetenskap sysslar inte enbart med lösningar utan det viktiga är att man har en presentation som håller tätt för alla attacker från kolleger och fiender. Så länge det finns läckor och hål i ens hypoteser är det inte vetenskapligt hållbart.

Som alltid, den enda kollaps som är förestående är den våra medier snart drabbas av. Den där journalisterna upptäcker att verkligheten inte är den som beskrevs av Paul Ehrlich och andra pajasar.

Kan för övrigt tipsa om en blogg med underbara miljö- och klimatrelaterade teckningar. Fenbeagle heter den. Kolla upp den för den är kul!




"Många gånger vet inte folk vad de vill ha förrän du visar det för dem."

torsdag 7 juni 2012

Rätt fett var det


Rätt fett ska det vara, skrålar Livsmedelsverkets representant i SVD. Och rätt fett är det också som folk köper om man får tro statistiken över sålda matfettsprodukter. Smör och Bregott är helt enkelt godare och ger bättre mättnad än margariner, som jag ser det. På sikt är väl naturprodukter att föredra framför fabriksprodukter, eller hur? Det där med hur kroppen tar emot och hanterar fett är helt och hållet individuellt. Råd kan vara bra för vissa, dåliga för andra.

Vegetabiliskt fett är säkerligen bra men då ska det vara så rent som möjligt, gärna sheafett, raps, kokos eller liknande, utan för många tillsatser. Fettskräcken på 1970- och 80-talen torde vara över nu och så småningom bör de som blev feta pga denna skräck bli smalare igen, om de överlevde. De som inte gjorde det borde få ersättning postumt eller åtminstone en ursäkt för att de blev lurade. Myndigheter i koalition med företag? Då händer såna här saker.




"Vad gör man med en hund som jagar folk på cykel?
Ta ifrån hunden cykeln."

onsdag 6 juni 2012

Venuspassagen sedd från ISS och en stor förlust

Bild från ISS/NASA
Så här såg Venus ut framför solskivan i natt sedd från ISS (International Space Station). Magnifikt, inte sant? Tänk att få ha en sån vy då och då.


Den amerikanske författaren Ray Bradbury har dött, 91 år gammal. Mannen bakom science fiction-genrens kanske mest störande bok, Fahrenheit 451, har gått bort. In i det sista höll han på. En sak kan vi hoppas på i allt detta, att böcker alltid får vara en del av den mänskliga kulturen.




"Akta dej för den som bara läst en bok"

Ett datum att fira...


Idag är det en stor händelse som med all säkerhet firas av många människor på kontinenten. Det är en händelse som kom att ändra Europas historia för alltid. Det handlar förstås om landstigningen i Normandie, Operation Overlord. Det var denna händelse som för 68 år sen såg till att stoppa nazisternas ockupation. Hur många firar denna händelse i Sverige?




"Historien är full av krig som alla visste aldrig skulle inträffa"

Kamerahörnan: Ett objektiv i mastodontklass

Titta gärna på den här filmen nedan. Den visar världens största objektiv avsett för kameror.  Åtminstone ett av de största objektiven. Tänk att kunna zooma in på månen så där utan vidare.



Vill ha!

En liten koppling till vetenskapshörnan: Venuspassagen äger rum i detta nu (120606 kl 2.02) och kommer att hålla på till klockan 6.45 lokal tid.



"I must be butter and cheese 
because I'm on a roll"

tisdag 5 juni 2012

Vetenskapshörnan: Svart hål utkastat från galax


Rymdteleskopet Chandra har observerat hur ett svart hål har fått kicken från sin egen galax efter att den krockat med ett svart hål i en annan galax 4 miljarder ljusår bort. Den har helt enkelt slungats iväg av samma sorts kraft som den själv besitter. Det finns således krafter där ute som får allt på jorden att verka futtigt i jämförelse.

I science fiction-romaner och dito filmer skulle detta svarta hål vara på väg mot jorden och det skulle bli upp till världens forskare att komma på en lösning. Lösningen finns så klart hos nån enstöring eller nån unge som på nåt underligt vis lyckas komma på nåt som stöter bort det svarta hålet eller flyttar på solsystemet. Då kan man ju ställa ett antal frågor som kräver svar. En av dessa är; vad händer med andra delar av universum om man stöter bort det svarta hålet?, varifrån kommer den oerhörda kraft som kan uppbådas på jorden för att repellera ett svart hål och vad för effekt skulle den kraften ha på resten av solsystemet när den går igång? samt hur flyttar man på ett solsystem?

Men den mest övergripande frågan i sammanhanget skulle förstås vara; varför drabbas alltid jorden av sånt här? I verkligheten tror jag inte att ett svart hål, stort som det är i detta fallet skulle bry sej om en liten futtig planet kring en normalstor stjärna i utkanten av en galax långt från dessa händelser som beskrivs i artikeln ovan.



"It was the best of times,
it was the worst of times"

måndag 4 juni 2012

Gardet dör men ger sej inte


Klimatalarmisterna ger sej inte. Trots att Saken i praktiken är död fortsätter man att piska den döda hästen. Det är väldigt tröttsamt att se dom hålla på när vädret vägrar göra som modellerna säger att de borde göra. Ni som tror på AGW-trollens läror, kan ni förklara varför modellerna hela tiden justeras? För enligt de första modellerna som gjordes för över 10 år sen skulle vädret ha blivit varmare redan nu. Jag vet att man försöker uppdatera sina modeller med sina allt kraftfullare datorer men ändå får man bara fram dessa "kansken" och "möjligheter". Några definitiva svar får man inte.

Jag antar att ju mer korthuset kring AGW faller samman desto mer desperata blir de vars politiska och ideologiska liv hänger på detta. Sån desperation kan förlänga klimatbluffen ytterligare ett par år men sen kommer den ballongen att sakta pysa ur och alarmisterna hittar nåt annat att oroa sej över istället för att oroa sej över de verkliga farorna; ekonomin, Mellanöstern, dålig mathållning, fula kemikalier och politiska ambitioner.

Uppdatering: Jag fick tips om denna föreläsning som Pär "jag-vill-ha-diktatur" Holmgren gav i Mora härom veckan. Den enda chock vi kan få när det gäller klimatet är att vi en dag kommer att fullt ut förstå hur det fungerar.


"De tvåbenta nassarna är de värsta svinen"

söndag 3 juni 2012

Bildsöndag

Jag kan inte riktigt släppa glädjen över min nya kamera. Jag lär mej alltmer om den och hur den fungerar. Här kommer lite fler bilder än vanligt. Vassego!









"Jag har inget emot ovanor, 
bara de inte blir en vana"

lördag 2 juni 2012

Lördagstankar

Denna lördag kommer att ägnas åt vädret, miljön och de som kallar sej miljöaktivister men som egentligen borde kallas reaktionära bakåtsträvare.

Det har varit en intressant vecka, den som hittills varit. Den började så fint med värme och sol, bara för att på måndagen förbytas i regn, rusk och kyla. Sen dess har kylan tagit alla chanser den kan få att dominera. Detta måste vara klimatalarmisternas värsta mardröm, kyla när det borde bli varmare än normalt för årstiden. Men de hittar nog på nåt som att det är naturligt att det gör så här. Och vad är mer naturligt än vädret och de som lever i det?

Jag har tidigare skrivit att vi människor inte är några parasiter och vår verksamhet här på jorden heller inte är onaturlig. Tvärtom, den är i högsta grad ett utslag av naturens spel och nycker. Vi är dock utrustade med en moralkod som gör att vi ser vårt agerande som fel eftersom det ju helt uppenbart skadar delar av vår omgivning. Fast skada och skada, likt mycket annat i vår värld är ordet skada subjektivt. Måsar, skalbaggar och rävar tycker mycket om våra soptippar. Vissa bakterier älskar våra kemikalier och utan våra städer hade många djurarter gått under. Skulle vi försvinna nu skulle alla dessa djurarter, även många plantarter, gå under inom några år och mångfalden minska. Vi är faktiskt en garant för att mångfalden existerar.

Vi måste få ett slut på de som demoniserar människan och den vetenskap vi är kapabla till. Forskningen är inte människans och världens fiende. Vilket djur som än hade utvecklat samma tankeförmåga som vi har hade med all säkerhet börjat forska för att utveckla matresurserna. Jag förstår helt enkelt inte vissa människors motstånd mot forskning och dess applicering på verkligheten, där de båda stämmer överens.

Vad vilja miljöaktivisterna?

Det kan man sannerligen fråga sej. De hade väl sitt berättigande när utsläppen av farliga kemikalier och läkemedel var på väg att döda vissa områden, när oljan flöt iland och dödade stackars fåglar och uttrar, när valfångstindustrin höll på att döda vissa arter urskillningslöst. Deras arbete hade den effekten att utsläppen nu renas, oljesaneringen är bättre än nånsin och valfångsterna är starkt reglerade, även om Island, Norge och Japan fortsätter sina debila "forskningsutflykter". Men nu när man mer och mer gått från protester och aktioner på plats till politisk agitation (helt klart genom infiltration från diverse människor som sett att kommunism och fascism inte fungerar men ändå inte vill släppa dessa ideal) har man tappat allt vad miljöarbete heter bakom sej. Nu är det den politiska toppen som gäller och ve den som står i deras väg.

Det började, något förenklat, när man tog miste på atomvapen och atomenergi, fortsatte med att man tog till sej Margaret Thatchers idé om att kolkraft var av ondo och måste bekämpas och när klimatdravlet satte igång blev miljöaktivisterna lika extrema som nånsin rasisterna och övriga främlingsfientliga. Men så har ju den ursprungliga miljöaktivismen sitt ursprung i 1910-talets Tyskland med de drömmare som skapade en perverterad version av naturismen med rasfrågan som grund (läs mer om Thulesällskapet varur till stora delar nationalsocialismen växte). Nationalsocialisterna hade faktiskt miljövård på programmet för vissa av dom ansåg att naturen måste bevaras så mycket som möjligt. Till skillnad från deras ideologiska "bröder" i Sovjetunionen som ansåg att naturen skulle utnyttjas maximalt. Jag har pratat om detta tidigare, det kallas ekofascism, en term som borde användas mer.

På så vis kan man inte kalla det politiska system som rådde i Sovjet för kommunism utan snarare socialistisk fascism. Vad är då skillnaden rent ideologiskt mellan fascism och kommunism? Båda vill att staten ska styra allt, båda vill att folket ska vara en del av staten och att allt ska ägas gemensamt. Skillnaden ligger i behandlandet av vissa människor. Fascism förespråkar särskiljande av så kallade undermåliga människor från de som är av nytta för människans fortlevnad medan kommunismen inte gör denna distinktion.

Socialism går i sin renaste form ut på att alla ska sköta sina egendomar gemensamt men man får äga dom individuellt. Staten sköter om de viktigaste sakerna, de som är av vikt för alla människor men det finns utrymme för en privat sektor. Sovjetunionen gav utrymme för en viss privat sektor men den var väldigt hårt reglerad, vissa människor var dessutom inte välkomna i samhället, de rubbade balansen och måste bort på eller annat vis. Detta är fascism med socialistiska drag, inte kommunism.

Såna här tankar har jag alltså på en lördag, när molnen hopar sej alltmer utanför mitt fönster, dammet hopar sej i hörnen och jag inte har någon som helst lust att vare sej gå ut eller städa. Jag ser på QI om Tyskland istället.





"Hellre en tia i handen än en tjuga i foten"

fredag 1 juni 2012

Kamerahörnan: En mazarins uppgång och fall

Här kombineras blogginnehavarens två favoritintressen, fotografering och mazariner. Ta gärna en till dej själv medan du granskar bilderna.













"I den mån matematikens lagar syftar på verkligheten är de inte säkra. I den mån de är säkra syftar de inte på verkligheten."

Populära inlägg