måndag 9 augusti 2010

Om framtiden vet vi inget

Nu apar jag efter Maggies blogg igen, men jag jobbar inte på hennes farm (he he!). Maggie skriver om osäkerheten kring vad som hänt med den globala temperaturen och vad som kan komma att hända i framtiden. Jag skulle vilja gå ett steg längre än Maggie och säga att vi inte ens är säkra på vad vi människor gjort eller inte gjort visavi temperaturen. Självklart påverkar våra urbana samhällen den lokala temperaturen, det är framför allt dessa som syns i rapporterna som talar om en förhöjd temperatur världen över de senaste 150 åren. Men världen är stor, jordytan inklusive världshaven är så fantastiskt stor att vi inte ens har varit överallt trots ca 100,000 år av vandringar. Det finns områden som aldrig påverkats av människan, vare sej miljömässigt eller temperaturmässigt.

Vi släpper ut en allehanda gaser som potentiellt sett är farliga för miljön i sin nuvarande form. De bryts ner och blir ofarliga på sikt men det är det omedelbara nuet som är farligt, både för oss och andra levande varelser. Däremot, som vissa Gaia-dyrkande knasbollar menar, är vi inte farligare än andra varelser här på jorden, i alla fall inte i förhållande till vårt antal. ALLA levande varelser påverkar sin omgivning, sin miljö och i slutändan även hela kontinenter och hav. Det vi gör är på den stora skalan men vi håller på att trappa ner nu.

Vad kommer att hända i framtiden? Vem vet? Vi får helt enkelt hänga med och se. Det enda jag är säker på är att under min livstid kommer inte mycket att hända med det globala vädret. Det är inte mycket vi kan göra på den fronten.

Populära inlägg