onsdag 13 mars 2013

Myten om de politiserade barnprogrammen

Det har rasat en diskussion i många år huruvida barnprogrammen på 1970-talet var politiserade och indoktrinerade barnen med diverse propaganda för Saken. De flesta har pratat om att det var den röda sidan som skulle ha stått för indoktrineringen medan några andra har sagt att den blå sidan stått för indoktrineringen. Jag skulle tro att det är viktigpettrar på båda sidor som på nåt sätt velat komma åt de som gjort programmen.

John Blund är förstås ett exempel på ett politiskt motiverat barnprogram, gjort som det var i Östtyskland och sålt till andra länder för en billig penning, även om jag har förstått att det fanns starka undertoner av kritik mot den östtyska staten inbäddat här och var i berättelserna.

Men det är ju barnprogram vi talar om. De ska vara roliga och informativa på samma gång. Jag kan förstå de som läser in politik i allt för de ser väl också partipolitik och politiska ideologier överallt. Men jag ser inte politik i vare sej "Vilse i pannkakan" eller "Trolltider". Jag ser snarare folk som ville underhålla barn och samtidigt ha kul själv. Att det förra programmet inte föll en sån som mej på läppen har mer med personlig smak att göra.

Nej, politik kan jag inte se i barnprogrammen. I alla fall ingen medveten sådan. Att man vill stå upp för den lilla människan, den enskilda gentemot de som vill en ont är en mer generell rättvisetanke, en icke partibunden politisk åsikt. Att man vill roa andra är inte politiskt bundet heller. Bara skoj. Men vill man se nåt finns det där, för alla som är villiga att hjärntvätta sej själva.



"Det finns TV-program så sliskiga att man borde varna folk med sockersjuka i förväg."

Populära inlägg