tisdag 3 juni 2014

Dumheter världen över

Blå Tåget hade stora framgångar på 70-talet med en låt som hette "Den ena handen vet vad den andra gör". Ebba Grön ändrade namnet på låten till "Staten Och Kapitalet". Men det där med att ena handen vet vad den andra gör verkar inte gälla för Eon och deras inhyrda saneringsfirma. Ingen kontakt där alls, för saneringsfirman gick lös på ett konstverk målat på sidan av ett elverk i tron att det var klotter. Man kan ju undra huruvida saneringsfirmans folk någonsin funderade över hur det i all sin dar kunde komma sej att en målning hade kunnat hamna på ett elverks väggar utan att någon gått ut med det i pressen? För nog stod det i pressen alltid. Bara att läsa där. Men ingen tänker nu för tiden, bara reagerar.

Om man själv skulle räkna fel i sin egen budget innebär det katastrof. Skulle det ske med skatten så kan man räkna med att det blir ens eget fel, oavsett om man verkligen begått något fel eller ej. När ett statligt verk, Trafikverket som egentligen inte borde få finnas, dabbar sej på detta vis skyller de ansvariga ifrån sej och får fortsätta klampa vidare på misstagens stig, djupare in i idiotins mörka skog. Att denna miss från Trafikverkets sida drabbar glesbygden bryr sej dessa klumpeklossar inte om.

Tydligen får man inte ha hur många jobb man vill om man ska ha uppehållstillstånd i Sverige. Då åker man ut. Klart intressant ekvation. Man ska tydligen ha ETT jobb för att migrationsmyndigheten ska vara nöjd. Inte ett jobb eller söka ett jobb, det ska vara ETT jobb. Jäkla petitesser. Varför inte erkänna att ni inte vill ha människor från andra länder?

Dubbelmoralen mår bra på Systembolaget. Man vill ju som bekant sälja alkoholhaltiga drycker men man vill inte att vi ska dricka dom. Nu är man i farten med den största synden av dom alla: sex. Fotografen Bingo Rimér fick nobben för sitt eget vin. Snacka om dubbelmoral. Viner får säljas men inga anspelningar på sex får förekomma. Sex och alkohol hör visserligen inte ihop men jag tror snarare att eftersom det handlar om ett varumärke här, Sexy By Sweden, har det mindre betydelse om det anspelar på sex eller ej. Ett varumärke är ett varumärke.

Idag testade jag min kameras diverse förmågor och fyrade av den först mot himlen, för att sen sänka den mot en gata utan att ändra några inställningar. En ung tjej som cyklade förbi hamnade mitt i fokus. Hon blev tydligen förnärmad av att jag, enligt henne, dristade mej till att fota henne, och frågade mej varför jag tog ett foto av henne. Jag sa som det var, att jag testade kameran och bad om ursäkt ifall hon hamnade i bilden.

Men så här i efterhand är det snarare hon som ska be mej om ursäkt för sitt uppkäftiga beteende. Hon hade ingen rätt att fråga om jag tog en bild på henne eller inte, eftersom det var en offentlig plats. Nu var det inte direkt henne jag siktade på. Hon var där just som jag fick för mej att ta en bild. Så gör jag ofta, jag väljer att ha människor med i en bild, där det går, där det huvudsakliga motivet annars är nåt helt annat. Så gör jag för annars blir en gatuscen ganska trist och intetsägande.



"Keep a knockin' but you can't come in
Keep a knockin' but you can't come in
Keep a knockin' but you can't come in
 
Come back tomorrow night and try it again"

Populära inlägg