För snart tre år sen skrev jag detta inlägg om hunnerna. Det är ett inlägg jag gillar, även om det är aningen långt. Precis som jag skrev i ingressen då kan du ta dej nåt att äta medan du läser detta. Jag spekulerar högt och lågt i detta inlägg så ta det jag skriver med en stor nypa salt. Jag har nu putsat lite på texten här och där så den inte verkar så hitåt och ditåt som den förefaller mej nu så här efteråt.
Det
här är ett långt inlägg och det rubriken egentligen handlar om kommer inte
förrän en bra bit in. Ta gärna nåt att äta eller så medan du
skummar igenom det jag har att förmedla. Det rör sej om en bok den danska arkeologen Lotte Hedeager skrev för några år sen om Skandinavien och hunnerna. Den har fått mej att fundera och nu efter snart tre år har jag gjort om den text jag hafsade ihop till ett inlägg här på bloggen.
Hunnerna
beskrivs i samtida skrifter som ett ryttarfolk som kom från öster
med erövring i sikte. De dyker upp i historien nästan från
ingenstans ca år 370 då de skrämmer ostrogoterna på flykt
västerut. Dessa allierar sej snart med hunnerna då de inser att det
är bättre att följa dom än att fly undan dom. Snart har hela
östra Europa fallit för dessa folks härjningar. De plundrar sej
fram genom Europa och når ända till Gallien och norra Italien där
Romarrikets huvudstad Ravenna utryms av säkerhetsskäl år 451.
Endast romarna, visigoterna och frankerna står emot dom och år 453
dör deras mest kände kung, Attila, efter en natt av mycket
drickande och osunt ätande. Efter det faller hela hunnerriket samman
nästan på ett år, nåja, några decennier hinner gå innan hunnerna helt
försvinner ur historien. Men där börjar ett stort mysterium, ett
mysterium inte många forskare har brytt sej om att ta tag i: var tog de vägen?
Ett
lika stort mysterium kan sägas vara vilka de var och var de kom
ifrån. Vilka var egentligen hunnerna och vad kan deras namn ha
betytt? Av beskrivningen av deras utseende att döma är det svårt
att placera in hunnerna i det europeiska mönstret. En koppling har
gjorts mellan mongoler och vissa indoeuropeiska nomadfolk
som kan ha slagit sej samman på de asiatiska stäpperna för att sen
dra västerut, på vinst och förlust. Men Attila är faktiskt ett
gotiskt namn, ett smeknamn som betyder lillefar, bildat på goternas
ord för pappa, atta. Det område hunnerna gjorde till sin bas i Europa, dagens Ungern, har en säregen genetisk historia.
Många ungrare anser sej vara ättlingar till hunnerna, framför allt eftersom de tycker sej likna hunnerna i mångt och mycket, t ex det faktum att ungrarna kom ridande österifrån och slog sej ner i den tidens Pannonien. Det släktskap som genetiskt åsyftas är haplogruppenQ (nu talar vi om Y-kromosom-DNA vilket ärvs från fader till son), en haplogrupp associerad med turkiska och altaiska folk men även med många av ursprungsfolken i Amerika. Den uppstod för ca 20 000 år sen i Sibirien och ca 3-5 % av kineserna är ättlingar till dessa folk. Ca 3% av alla svenskar och norrmän har sitt släktskap därifrån också. Dessutom är endast 5 % av dagens ungrare ättlingar till samma folk som idag kallas mongoler, enligt samma genforskning.
Många ungrare anser sej vara ättlingar till hunnerna, framför allt eftersom de tycker sej likna hunnerna i mångt och mycket, t ex det faktum att ungrarna kom ridande österifrån och slog sej ner i den tidens Pannonien. Det släktskap som genetiskt åsyftas är haplogruppenQ (nu talar vi om Y-kromosom-DNA vilket ärvs från fader till son), en haplogrupp associerad med turkiska och altaiska folk men även med många av ursprungsfolken i Amerika. Den uppstod för ca 20 000 år sen i Sibirien och ca 3-5 % av kineserna är ättlingar till dessa folk. Ca 3% av alla svenskar och norrmän har sitt släktskap därifrån också. Dessutom är endast 5 % av dagens ungrare ättlingar till samma folk som idag kallas mongoler, enligt samma genforskning.
Nu
kallar sej visserligen ungrarna själva för magyarer men dessa
magyarer är språkligt sett ett uraliskt (uralisk är ett annat ord
för finsk-ugrisk) folk som kom till Europa på 700- & 800-talen
från öster och tog över området på samma vis som alla andra
erövrande folk gjort: de kom med vapen i hand, tog över landet och
gjorde det till sitt. Det erövrade folket tog över erövrarnas
språk men behöll i övrigt sina traditioner och seder. Ordet
ungrare kan med visst stöd av historien härledas tillbaka till
ordet hunner, men det beror på att namnet hunner levde kvar i området långt efter att hunnerna själva försvunnit in i den övriga befolkningen.
Samtidigt som hunnerna drog fram över Europa på 400-talet finns det tecken på att folk med liknande namn drog fram över stora delar av södra Asien. I den tidens sassanidiska Persien finns en beskrivning av ett folk som red in och försökte störa samhället men blev bortjagat. Från Indien rapporteras det om ett folk, Huna, som drog in och med tiden blev assimilerade av det indiska samhället.
Samtidigt som hunnerna drog fram över Europa på 400-talet finns det tecken på att folk med liknande namn drog fram över stora delar av södra Asien. I den tidens sassanidiska Persien finns en beskrivning av ett folk som red in och försökte störa samhället men blev bortjagat. Från Indien rapporteras det om ett folk, Huna, som drog in och med tiden blev assimilerade av det indiska samhället.
Huruvida
dessa folk har direkt med "våra" hunner att göra eller ej
går inte att avgöra. Det genetiska materialet talar visserligen om
för oss att det finns en koppling mellan turkiska folks genom och
folk runtom i såväl Indien som Ungern. Dock kan detta vara ett
resultat av senare tiders turkiska vandringar. Vi får faktiskt
betänka att det mest kända turkiska folket genom tiderna,
mongolerna, ju spred sej över stora delar av Asien och att de var på
vippen att erövra Europa på 1200-talet när deras khan dog och som
seden då bjöd var man tvungen att föra hans döda kropp hem till
Mongoliet för hans sista vila i bergen där. Samma haplogrupp, Q,
finns mest hos dessa mongoler liksom hos andra turkar och den haplogruppen kommer ju från det inre av Asien.
Jag
skulle tro att man genom beskrivningen av hunnerna som ett ridande
folk som kom från öster har stirrat sej blinda på kopplingen med
mongolerna och andra turkiska folk. Framför allt är det kopplingen
till det folk kineserna kallade Xiongnu(gammalt kinesiskt uttal: hunnu)
som spökar här. Visst finns ett starkt drag av turkiskhet i dessa
folk, det bevisar de få gravar som identifierats som hunniska, men
deras språkvisar mer drag av indoeuropeiskt ursprung
liksom de flesta av hunnernas namn. Dessutom är de flesta forskare idag överens om att hunnerna var ett konglomerat av många olika folk på
samma sätt som goterna i Europa verkar ha varit. En löslig
sammansättning av folk från olika håll med ett enda gemensamt;
kulturen och därmed också språket och religionen. Därför är det
så svårt att hitta hunnerna i såväl genforskningen som senare
tiders krönikor. Hunner var ett samlingsnamn, som om det vore ett
företag, ett företag med våld och erövring på agendan.
Man
kan alltså säga att hunnerna var ett samlingsnamn på en
massa folk som gled samman för att det gynnade deras respektive
intressen att göra det. Förmodligen var det nog så att folken i
Asien som kineserna kallade Xiongnu verkligen var befryndade med
hunnerna på ett eller annat vis. Dock behövde de inte vara av samma
ursprung, de bara kallade sej samma sak för att de påverkades av
varandra eftersom de från början kan ha tillhört samma konglomerat
av folk. Men vi ska vara försiktiga med användandet av ordet hunner
eftersom det efter deras plötsliga uppdykande vid floden Don år 370
eller 371 kom att användas om alla folk från det allra östligaste
Europa som kom instormande från Asien.
Det
finns en del saker som faktiskt pekar på att den uraliska teorin kan
vara riktig. Den vanligaste haplogruppen på Y-DNA-sidan bland
ungrare är R1a, en grupp som är associerad med indoeuropeiska folk
från Östeuropa och den gruppen har sitt ursprung i Asien, nära
Kaukasus för ca 18 500 år sen. R1a är tillsammans med R1b, som
helt dominerar Västeuropa, den absolut största haplogruppen i
Europa. Nästan samtliga av de en miljard människor som bor i Europa
har sitt ursprung i någon av dessa grupper. Undantag finns men vi
bortser från dom just nu. Ungrarna är alltså resultatet av ett
språkbyte, de uraliska språkbärarna lyckades i sitt uppsåt. Men
när bytte då magyarerna språk? De måste ha varit nån form av
slaver som kommit i kontakt med ett finsk-ugriskt språkområde nära
Uralbergen och blivit så influerade av detta att de helt bytte språk
och sen när de drog fram genom Europa följde detta nya språk med
dom.
Så
vi har inget stöd för ett turkiskt ursprung bland Y-DNA i Ungern
eller någon annanstans. Q är lika vanligt, eller ovanligt, bland
mongoler som bland svenskar, procentuellt sett. Haplogrupp C tycks annars vara den mest förekommande bland mongoler och andra turkiska folk. C
är en av de allra äldsta Y-DNA-grupperna vi känner till. Den uppstod i södra
Asien för ca 60 000 år sen och spreds sen längs Asiens sydkust
över till den indonesiska övärlden och Australien medan en
avknoppning fortsatte norrut och till slut nådde över Berings sund
till Amerika för ca 15 000 år sen. Det är framför allt C3 som är
mongolernas gren av denna grupp och det är från och med Djingis
Khans tid på 1200-talet som den gör sej gällande. C3 finns i Norden också, i litet antal. Det är 800 år för sent för att vara av
värde för diskussionen om hunnerna. Dessutom är haplogrupp C
nästan helt frånvarande från Europa, bara några få grupper av
människor i östligaste Europa, förmodligen ett resultat av
mongolernas framfart. Ingen av de människor som lagts i gravar i nuvarande Ungern som är från tiden för hunnernas storhetstid,
alltså 400-talet, har haplogrupp C. De är i stort sett alla R1a.
Talar
vi istället om mitokondrie-DNA (det som ärvs från moder till barn
av endera könet) så är haplogruppen H (populärt kallad Helena
efter en bok av den brittiske genetikern Bryan Sykes kallad The seven daughters of Eve där
Helena-klanen är en av de som befolkar Europa) den vanligaste i
Europa. Den är speciellt vanlig i norra och centrala Europa och
spred sej över kontinenten för ca 13 000 år sen i olika vågor.
Den verkar ha varit associerad med Y-DNA-gruppen R1 och dess
avkomlingar R1a och R1b de senaste 5000 åren för den finns överallt
där den senare också finns. Vad som ligger bakom detta kan vi bara
spekulera i. Men förmodligen är det samma sorts folk som ligger bakom både Y-DNA och X-DNA under istiden, och som långt senare spritt sej över Europa och västra Asien.
Så
här långt i mitt inlägg är det då dags att försöka reda ut
vart hunnerna tog vägen. Här kommer då äntligen inläggets rubrik
in. Det rör sej nämligen om den danska historikern LotteHedeager
som hävdar att det vi kallar hunnerska ha grundat de norska, danska och svenska kungahusen,
de vi i brist på reella empiriska bevis förpassat till "hittepå-historien". Hon menar att guden Oden är en omskrivning av
hur det gick till när hunnerna tog över i Europa. Därmed menar hon
samtidigt att hunnerna ska ha erövrat hela Skandinavien också. Det
finns ingen anledning att egentligen bestrida detta eftersom det inte
finns några historiska källor som säger nåt alls om att
Skandinavien skulle ha sluppit undan. Tvärtom finns det en någorlunda samtida beskrivning av hur hunnerna tog allt ända upp till det "isiga
havet", vad som nu menas med denna beteckning.
Mot
bakgrund av all den DNA-beskrivning jag gett kan man ju undra
huruvida det verkligen är främmande genetiskt material som döljer
sej i de högreståndsgravar som finns från den här tiden eller om
det rör sej om att folket här i Norden precis som resten av
européerna tolkat allt österifrån kommande som hunner.
Språkforskare och historiker har inte velat ta i ordet och begreppet
hunner alls vad gäller Skandinavien. Framför allt de förra verkar
livrädda för att ens sätta ordet hunner i samband med de rikligt
förekommande orter och andra platser i Norden där varianterna hun-,
hunn-, hunne-, huna-, hunna- finns utspridda lite varstans. De pekar
istället på ett germanskt folk av sagokaraktär, hunar, som finns
beskrivet i diverse sagor. En försiktig fråga vore ju förstås om
det inte egentligen ÄR hunnerna som avses i dessa sagor. Vad gäller
toponymen Hunneberg i Västergötland handlar det om en beskrivning
av bergets resning över den omgivande slätten. I alla fall om man får tro den gängse förklaringen av bergets namn.
Låt mej nu göra en rejäl avvikning från ämnet. Ni som läser lär bli varse varför ganska snart. Oden
beskrivs första gången i skrift på 600-talet, i norra Tyskland där
han är känd under namnet Wodan, senare Wotan. Det är en för
nordisk religion säregen gud som enligt den danske historikern Saxo
ska ha varit en helt vanlig man som kom från turkiskt håll vid
tiden efter Kristi födelse och kom upp till Norden där han dog.
Efter sin död blev han hyllad som en gud. Den här berättelsen
stämmer inte alls överens med den berättelse vi har om Oden. Ni
vet den där med en enögd gud som är kung över alla gudarna och
som vet allt pga han offrat sitt ena öga i Mimers brunn. Ändå är
det här nåt som hänger samman. Även arkeologin talar för ett sent intåg på den nordiska scenen för Oden.
En enögd figur förekommer på små guldbilder, brakteater, från bland annat Uppåkra söder om Lund, liksom i andra såna bilder. Är detta Oden? Oden sägs ha levt i Valhall, en byggnad med femhundrafyrtio dörrar, varje dörr så bred att åttahundra man kan passera in i bredd. Det låter som en högst verklig plats, om än överdriven. Om det inte är så att det rör sej om en riktig plats, ett berg med stora skrevor. Nu börjar jag spekulera som många gjorde i Dag Stålsjös program i början av 1980-talet. Jag började nämligen tänka i dessa banor när jag stötte på namnet Hunneberg. Väldigt långsökt förstås, men det är lätt att göra såna här associationer. Vad har då Oden med turkar och hunner att göra?
Långt innan turkarna övergick till islam, vilket de inte gjorde förrän på 900-talet, var de likt sina släktingar mongolerna animister, dvs de trodde att hela naturen var befolkad av andar som man kunde få kontakt med via så kallade shamaner, dvs de som tog direktkontakt med gudarna och andarna för att få veta vad man skulle göra. Bevisläget för historiskt belagd shamanism i Europa är svagt men just i Norden dyker denna form av gudadyrkan upp samtidigt som bl a Mithras-religionen gör sin entré bland Romarrikets soldater, dvs ca år 100. Ett tag finns det i den tidiga kristendomen också. Denna form av shamanism handlar dock mer om meditation och stilla kontemplation där man resonerar med sej själv för att nå insikt. Att klä ut sej eller falla i trans för att nå en gud verkar inte ha varit något för europén i gemen.
En enögd figur förekommer på små guldbilder, brakteater, från bland annat Uppåkra söder om Lund, liksom i andra såna bilder. Är detta Oden? Oden sägs ha levt i Valhall, en byggnad med femhundrafyrtio dörrar, varje dörr så bred att åttahundra man kan passera in i bredd. Det låter som en högst verklig plats, om än överdriven. Om det inte är så att det rör sej om en riktig plats, ett berg med stora skrevor. Nu börjar jag spekulera som många gjorde i Dag Stålsjös program i början av 1980-talet. Jag började nämligen tänka i dessa banor när jag stötte på namnet Hunneberg. Väldigt långsökt förstås, men det är lätt att göra såna här associationer. Vad har då Oden med turkar och hunner att göra?
Långt innan turkarna övergick till islam, vilket de inte gjorde förrän på 900-talet, var de likt sina släktingar mongolerna animister, dvs de trodde att hela naturen var befolkad av andar som man kunde få kontakt med via så kallade shamaner, dvs de som tog direktkontakt med gudarna och andarna för att få veta vad man skulle göra. Bevisläget för historiskt belagd shamanism i Europa är svagt men just i Norden dyker denna form av gudadyrkan upp samtidigt som bl a Mithras-religionen gör sin entré bland Romarrikets soldater, dvs ca år 100. Ett tag finns det i den tidiga kristendomen också. Denna form av shamanism handlar dock mer om meditation och stilla kontemplation där man resonerar med sej själv för att nå insikt. Att klä ut sej eller falla i trans för att nå en gud verkar inte ha varit något för europén i gemen.
Men
just Odens bruk av vad som kallas sejd,
att gå i trans för att nå gudarna och/eller andarna, är nästan
unikt i modernare tid i Europa. Än mer intressant blir det när man får veta att
bruket av sejd inte ansågs vara manligt eftersom sån mystik stred
mot vad som ansågs vara det manliga idealet att vara öppen med sina
känslor och sina avsikter. Att tala i tungor och gå i trans var
typiskt kvinnligt enligt vikingatidens sätt att se. En manlig gud
som då använder trans för att få fram information var främmande
och följaktligen omanligt. Man tog till ordet ergi (ursprunget till
vårt ord arg) för att beskriva den man som använde sej av
shamanism för att dyrka en gud. Ergi kom med tiden att betyda
fjantig, bög eller liknande och när formen argr utvecklades i de
olika nordiska språken ur fornnordiskans grundform ergi försvann så
småningom ergi helt och hållet. Men då hade å andra sidan även
bruket av sejd också gjort det, framför allt som kristendomen
bannlyst det. Tala i tungor ska man ju inte göra enligt bibeln.
Shamanism där utövarna går i trans är en tradition som är vanligare österut och tycks ha
varit speciellt vanliga bland de sibiriska folken, däribland de
uraliska folken, där finnar, ester och samer ingår. Shamanism av den här typen fanns
även hos de turkiska folken men var inte så vanligt längre vid
tiden för deras konvertering till islam. Hunnerna ska ha utövat
shamanism, enligt vissa källor. Här finns indicier för att
hunnerna hade ett asiatiskt ursprung och att deras sätt att uppföra
sej på var typiskt för det inre av Asien, närmare bestämt
Sibirien eller områdena direkt söder om. En kombination av turkiska
och uraliska folk kanske? Finns spåren av hunnerna kanske i de
DNA-typer som är sällsynta i Europa men väldigt vanliga i området
mellan dagens Finland och Mongoliet?
Jag
tänker nu gå in lite på Hedeagers hypotes om hunnerna i
Norden. Det stod tämligen klart redan innan hon gav ut sin bok att
man hade hittat bevis från just denna tiden som binder samman
Skandinavien med Asien och östra Europa genom handel, kanske
även en viss form av underordning visavi folken på kontinenten.
Inte minst halskragarna från Västergötland och Öland,
brakteaterna från hela södra Skandinavien, legenderna om folk som
kom från öst för att röva och slå ihjäl (folken i öst har legender om folk från väst som gjorde samma sak hos dom, t ex Rus som till slut grundade ett rike i Kiev som på sikt ledde fram till dagens Ukraina och Ryssland) samt intressanta
symboler på stenhällar och prydnadsföremål i metall tyder på
detta. Dessutom finns det i Skandinavien DNA-spår som tyder på
östliga influenser under perioden 300-1000, den period i Europas
historia som omfattar folkvandringstiden och vikingatiden. Det är
åtminstone indicier även om empiriska bevis saknas. Ett definitivt
kanske, skulle man kunna säga.
Svensk
DNA-sammansättning är som följer: För Y-kromosom-DNA gäller det
att Haplogrupp I, i det här fallet I1d1, är vanligast med 40 % av
den uppmätta befolkningen, följt av R1a1a och R1b1a2a1a1 med långt
över 20 % var. N1c1 är fyra med ca 5 % (vanlig i Mälardalen och norrut längs kusten). Resten är uppdelat på J
och E samt Q, som jag tidigare nämnt. För mitokondrie-DNA gäller
det att H i alla dess underformer är vanligast med 25-30 % följt av
U med lite mer än 10 %. J, T och K följer efter. Östra Sverige med
Mälardalen har mer kopplingar med finskt DNA, vilket gäller för
både Y-DNA och mitokondrie-DNA. Västra delen har mer gemensamt med
brittiska öarna och övriga Skandinavien.
Det säger i alla fall mej att det finns fog för att säga att Götalandshypotesen är mer giltig rörande var Svearikets vagga en gång stod än att Mälardalen skulle ha varit vaggan. Med förbehållet att folk rört på sej ganska mycket de senaste tusen åren kan man alltså glömma Uppsala med omnejd som ursprunget för Sveariket. Genetikforskningen har faktiskt visat att folkgrupperna varit ganska statiska generellt sett de senaste 5000 åren. Det är bara vissa grupperingar som varit ute och "svirat och festat om" i genpoolen. Om vi förstås kan tala om ett Svearike. Det finns inga bevis i historien om en föregångare till dagens Sverige förrän på 1000-talet, och då är det just Västsverige som är centrum i riket. På sin höjd kan vi tala om småriken med grandiosa ambitioner för framtiden.
Det säger i alla fall mej att det finns fog för att säga att Götalandshypotesen är mer giltig rörande var Svearikets vagga en gång stod än att Mälardalen skulle ha varit vaggan. Med förbehållet att folk rört på sej ganska mycket de senaste tusen åren kan man alltså glömma Uppsala med omnejd som ursprunget för Sveariket. Genetikforskningen har faktiskt visat att folkgrupperna varit ganska statiska generellt sett de senaste 5000 åren. Det är bara vissa grupperingar som varit ute och "svirat och festat om" i genpoolen. Om vi förstås kan tala om ett Svearike. Det finns inga bevis i historien om en föregångare till dagens Sverige förrän på 1000-talet, och då är det just Västsverige som är centrum i riket. På sin höjd kan vi tala om småriken med grandiosa ambitioner för framtiden.
Ska
bara inflika lite jag läst om Finland alldeles nyligen. Mitokondrie-DNA
visar att de flesta finländare därigenom är ättlingar till U5, en
grupp människor som funnits i Europa i minst 25 000 år. Finländare
är i detta avseendet närmast de allra första människorna som
nådde Europa från Mellanöstern när de lämnat Afrika bakom sej.
Y-DNA däremot är en annan femma. Här finns ett sammelsurium av
haplogrupper, t ex N1c, en grupp från Centralasien, R1a och R1b samt
I, en haplogrupp som finns från Balkan i söder, via Tyskland och
Skandinavien - och Finland. Det är just N1c och den ålderdomliga
förekomsten av U5 som gör att Finland sticker ut. N1c är den
vanligaste i Finland och den finns som syns ovan även i Sverige, men
också i Norge och Ryssland, dock i mindre mängder procentuellt sett än i Sverige.
Det ska tilläggas att DNA-profilerna inte direkt talar om hur länge olika människor har bott i ett visst område, men en jämförelse med benrester har gjorts och den stämmer ganska väl överens med nutidens utbredning. Det får konsekvenser för tolkningen av Uppsala med omnejd som Svearikets ursprung.
Det ska tilläggas att DNA-profilerna inte direkt talar om hur länge olika människor har bott i ett visst område, men en jämförelse med benrester har gjorts och den stämmer ganska väl överens med nutidens utbredning. Det får konsekvenser för tolkningen av Uppsala med omnejd som Svearikets ursprung.
Generellt sett bor N1c-befolkningen (Y-DNA) i södra och östra
Finland och I bredvid R1a och R1b i västra Finland. De tre senare tål mjölk bättre.
Det är speciellt laktostoleransen i Norden som lett forskarna till
just kopplingen mellan R1a, R1b samt I och den inom språkvetenskapen
kallade indoeuropeiska invandringen. R1-grupperna började röra på
sej västerut för ca 9000 år sen, ungefär samtidigt som jordbruks-
och herdesamhällena uppstod på allvar i Asien. Vissa av
R1-grupperna fanns förstås redan i Europa men det var först med
dessa två, a och b, som Europa började "invaderas".
Jag
har funderat lite kring Lotte Hedeagers hypotes, det kan inte ses som
en teori vetenskapligt sett och kommer förmodligen aldrig heller
kunna ses som det heller, om att hunnerna skulle ha skapat de
nordiska kungahusen. Tanken är intressant, riktigt spännande
faktiskt, men det finns vissa problem med den tanken. Det är förstås
fastslaget genom arkeologiska utgrävningar att det åtminstone fanns
ett ganska starkt drag av influenser från öster, det vi idag skulle
kalla det inre av Asien, i Skandinavien under den period som hunnerna
dominerar i Europa, alltså åren 370-453. Det är under den här
tiden som den ätt som vi idag kallar Ynglingaätten kommer till
makten i den del av Skandinavien vi idag dristar kalla Sverige. Här
kommer jag osökt att tänka på skyterna. Kanske är det inte så
fel att man kallade Norden för Scythia på latin innan man började
lära känna området närmare? Men varför blanda in skyterna mitt i
alltihop?
Skyterna
är liksom hunnerna ett samlingsbegrepp för ett stort antal folk
från Asien som drog fram över stäpperna norr om Kaukasus och
väster om Aralsjön och Kaspiska havet. Skillnaden är att skyterna
var ett indoeuropeiskt folk närmast exklusivt till språk och kultur
och här har vi klara ättlingar bland nu levande människor. Ett av
dessa folk kallar sej ossetier och lever idag strax norr om Kaukasus.
Deras språk och kulturella yttringar påminner ganska starkt om de
inskriptioner vi känner till från skytiskt område. Vad vi vet är
att skyterna till största delen var folk från det så kallade
indo-ariska området, dvs dagens Iran, Afghanistan och Tadzjikistan.
Skyterna var halvnomader och rörde sej över ett ganska stort område
som sträckte sej ända från dagens Rumänien i väst till Kina i
öst samt ända upp till våra breddgrader i nordlig riktning.
Skyternas storhetstid var för ca 2500 år sen och deras ände kom
inte förrän slaverna framträder på den historiska scenen på
500-talet efter vår tideräknings början, tusen år efter
storhetstiden.
Guldföremål,
keramik och många andra artefakter har hittats i Ukraina och
Ryssland, se bilden nedan. Deras teknik för att göra dessa objekt
är svår att efterlikna idag eftersom vi inte vet exakt hur de
gjorde. De red också och kunde därför dominera ett ganska stort
område på ganska kort tid.
Eftersom
skyterna var så dominerande i sitt område är det kanske inte så
konstigt om andra folk såg allt norr om dom som varande skyter
också. Vill man vara fördomsfull mot greker och romare så kan man säga
att de inte var speciellt noga med källkritiken rörande andra folk.
Men detsamma kan sägas om de keltiska folken också. De kallade ju
folk på andra sidan Rhen för germanos, vilket på galliska betyder
störande grannar, åtminstone tyder en viss tolkning på detta.
Andra kopplingar verkar tyda på ett missförståndav ett uttal av ett annat ord.
Tyvärr är det grekers och romares texter som är de enda som
överlevt till våra dagar så vi har bara dessa väldigt partiska
rapporter att röra oss med.
Vad
har då skyterna med hunnerna att göra? Ganska mycket faktiskt. De
rörde sej inom samma område och tycks ha gett upphov till samma
sorts begrepp för folk som egentligen inte visste vad de talade om.
Alla folk från öster kallades för 2000 år sen för skyter och under Attilas
tid vid makten hos hunnerna kallades alla som kom från öster för hunner. Det är därför vi vet så lite om vad de egentligen kallade
sej individuellt. Samma sak sker i vår tid när vi blandar ihop
Mauritius (utanför södra Afrikas ostkust) och Mauretanien
(Västafrika) samt när amerikaner blandar ihop oss svenskar med
schweizare. Vi vet helt enkelt inte tillräckligt om varandra och då
uppstår missförstånd och felaktiga uppfattningar. Förmodligen
ligger okunskap och många misstag som följer på detta bakom många
krig genom historien. Märk väl att man i södra Europa trodde att
huvudlösa enfotingar sprang omkring här i Norden förr, av någon
anledning trodde folken i Kina och Indien samma sak om oss européer.
När
hunnerna drog fram över Östeuropas stäpper var skyterna redan
besegrade sen länge och på väg att assimileras av goterna,
slaviska och iranska (alltså med skyterna besläktade) folk. Frågan är nu som i förra inlägget huruvida Nordens
folk stod under alla dessa folks inflytande. Vi har inga reella bevis för att vare sej skyter eller
hunner var här uppe. Vi har bara vaga indicier som pekar på att Nordens
folk åtminstone stod under nån form av influenser från folken på
stäpperna i form av smycken, vapen och annat. Handel eller
legoknektar i skyternas/hunnernas arméer kan lika gärna vara lika
gällande. Vi får ju inte glömma bort att keltiska folk dominerade
i Västeuropa fram till romarnas framträdande på scenen. Romarna
utövade också dom en lockelse på folken i Norden. Så man kan lugnt
säga att folken i Skandinavien stod under inflytande från många
håll ända fram till vi själva träder fram i historiens ljus och även
efter det fortsätter influenserna utifrån. Konstantinopel, Smyrna och andra städer i Östrom hade en enorm dragningskraft på nordborna. Dessutom lockade
araberna i ett senare skede folk att resa ända ner till kalifaten i
Damaskus, Bagdad och Kairo.
Frågan
gäller dock huruvida hunnerna skapade de första nordiska kungahusen
vi idag förpassat till sagohistorien i brist på bevis för deras
absoluta existens. Det vi vet om hunnerna är att de inte hade kungar
utan styrdes av ett råd av höga frälse som leddes av en ledare
kallad gam, ett turkiskt ord som visst ska betyda just ledare. Det vi
också vet om de sagokungar som styrde i Norden är att de verkade ha
haft en mer religiös betydelse snarare än att vara den sortens
enväldiga kungar vi känner från medeltiden och senare tider. Dessa
400-talets kungar var mer som ett sorts präster med en ceremoniell
funktion. De samlade folket i böner, diverse riter och stod i
centrum när nåt speciellt hände. Den egentliga makten fanns hos
råden och lagmännen. Alla beskrivningar i sagorna, alla rapporter
som kommer från folken omkring, all arkeologisk information tyder på
att alla riken som fanns i Norden vid den här tiden var rätt små
och de som styrde dom verkade i stort sett vara som maffiabossar är
idag. Å andra sidan är detta typiskt för inte bara folk från det inre av Asien, utan även för alla indoeuropeiska folk.
Kungen
var den samlande galjonsfiguren och han valdes av tinget för att
vara just en galjonsfigur så att de själva kunde styra och ställa.
Så när det står sveakung betyder det inte att han var kung över
svearna, han var enbart deras ceremoniella ledare. Sagorna berättar
förstås om vissa av dessa kungar som försökte revoltera och
skaffa sej egen makt. Ett sådant exempel är Ingjald Illråde som
brände inne sina kungliga kolleger och en del stormän för att sen
försöka ta makten för egen del, bara för att bli infångad och
avrättad för sitt tilltag. Detta ska enligt försöken till
kronologisk överföring från sagans text till någorlunda historisk
kontext ha skett på 600-talet, en tid som enligt arkeologin är en
väldigt tumultartad tid med många småriken som verkar gå under i
olika stridigheter. Det är vid den här tiden som langobarderna, ett
germanskt folk, intar norra Italien och gör processen kort med
Östroms styre där. Samtidigt växer frankerna fram som en
maktfaktor på allvar vid samma tid och inom ett sekel har deras
arbete fått sin belöning då Frankerriket blir Europas största och
rikaste kungadöme. Dessa nämnda enbart för att ge en viss
historisk bakgrund.
Egentligen
är det från och med andra halvan av 600-talet som vi borde tala om
Vikingatiden eftersom det är då som de stora skeppen far till
England på allvar. I Sverige talar man väldigt klumpigt och
intetsägande om den här tiden som Vendeltiden efter en gravplats i
Vendel, Uppland, där fina gravgåvor från 600-talet grävdes fram
för ca 100 år sen. Jag säger klumpigt och intetsägande eftersom
man egentligen inte bör uppkalla en tidsperiod enbart på grundval
av en enda fyndort. Det finns så många nästan likadana gravar från
samma tid runtom i hela Norden som gör att ett annat namn borde kunna användas. För
övrigt kan påpekas att många gravar från södra Uppland och
Västmanland vid den här tiden uppvisar ett starkt matrilinjärt,
för att inte säga matriarkaliskt, drag. Det talas också om ett
Kvinnoland bland nordborna vid den här tiden. N1c, den
mitokondrie-DNA-haplogrupp jag talade om senast och som är vanlig
bland finländare i östra Finland, är vanlig bland de begravda
liksom den är det bland befolkningen i samma landsdel idag. Mer om
detta en annan gång, eventuellt.
Ett
antal av dessa riken växte sej stora på andras bekostnad och det är
frukten av dessa riken som vi ser idag, även om vi grälar om hur
det egentligen gick till. Arkeologin ger oss en bild men den är
endimensionell då den inte visar några personer eller händelser
direkt vilket gör frånvaron av historiska dokument från våra
breddgrader än mer besvärande. Utifrån kommande rapporter, dvs Rom
och Konstantinopel, ger oss bara två dimensioner totalt och en
ganska partisk bild. Partisk därför att de som skriver oftast ser
Norden som ett varningsexempel inför sina egna.
Vad
har vi lärt oss? Jo, att bilden av ett Norden styrt av hunner är
svår att få fram. Däremot kan man tänka sej att de folk som
ingick i hunnernas arméer kan ha lösgjort sej vid olika tillfällen
och gjort sej till ledare över stora delar av den skandinaviska
halvön. De kan t o m ha varit från Skandinavien från början men
dragit som legosoldater för att sen komma tillbaka och då
uppfattats som hunner, för inte tror jag att man var ovetande om vad
som försiggick på kontinenten. Dock sipprade informationen in och
allt som kom utifrån var antingen romare, galler eller hunner vid
den här tiden för folken i Norden. Därav de många ortnamnen med
hun- och huna-. Hur det är med Hunneberg låter jag vara så länge.
Det finns en etymologisk koppling till ett indoeuropeiskt ord som
betyder höjd, förhöjning här så det behöver inte ha med
hunnerna att göra. Fast, vi vet ju inte vad ordet hunner egentligen
betyder!
"It's not the kind of evidence we need"