fredag 30 december 2011

Spökvatten, mitt nya favoritord

Språkrådets sammanfattning av språkåret 2011 visar på en lång rad intressanta ord. Men de koncentrerar sej på fel ord. Spökvatten borde de ta med, dvs ett glas vari man häller vatten där det precis innan funnits mjölk eller att man häller några droppar mjölk i vattnet. Proteinerna i mjölken ger då vattnet en grumlig textur.

Ett annat bra ord är terja. Om nu någon glömt det så handlar det om naturfotografen Terje Hellesø som manipulerade sina egna bilder på ett sånt sätt att det blev ett nytt begrepp. Hans verk lär inte glömmas i första taget.

Men som sagt, spökvatten gillar jag starkt. Hur jag kunnat missa det är dåligt av mej men så är jag inte förälder och jag har förstått att det är bland småbarn ordet uppkommit, av länkarna på Google att döma.



"MIF = Milk in first!"

Populära inlägg