lördag 25 juni 2011

Fildelningen går nog inte att rucka på så lätt

DN återger undersökningsresultat som enligt dom tyder på att ungdomar hellre lockas att strömma musiken mot betalning än att fildela den. Det tror jag faktiskt inte mycket på. Det kanske stämmer hos vissa ungdomar men inte alla, långt ifrån alla. Hos vuxna är det nog inte så. Vi som varit med ett tag (ca 30 år och mer) kommer ihåg känslan av att plocka bland LP-skivorna i affärerna. Den tekniken liksom CD är kanske på utdöende men det beror nog mer på den ekonomiska aspekten än att ungdomar strömmar musik. Man får komma ihåg att det inte är unga människor som sitter på pengarna i det här samhället utan lite äldre. Vi äldre vill ha nåt vi kan ta fram och spela när och hur vi vill. Dagens mjäkiga apparater med minihögtalare och överförstärkt ljud i själva musikspåret är inget för oss. Förhoppningsvis finns det yngre människor som gillar kvalitet i ljudet såväl som i musiken.

För mej som har erfarenhet av fildelning ända sen Napsters dagar är det nog en mer hållbar lösning med mp3 och AAC om man inte vill ha skivor. Egentligen håller jag inte på med fildelning så mycket numera för det verkar ta så lång tid innan det blir klart. Det verkar ju som om allt som är "inne" för tillfället får all bandbredd. Jag har dessutom allt jag behöver redan men tänker göra mej av med mina skivor för de tar bara upp plats där hemma. Innan Copyswede förstår allt nöje för oss hoppas jag kunna köpa en extern hårddisk till ett bra pris och lägga ALL min musik jag har på på den. Sen får den alternera mellan alla datorer jag kommer i kontakt med. Samma med de filmsnuttar jag själv filmat på först min hund Aurora innan hon dog och nu på den katt min mamma har. 

Även om ungdomarna mot min förmodan skulle vara de som avgör hur fildelningen utvecklas är jag tämligen säker på att den finns kvar långt efter att både CDn och Spotify försvunnit. Åtminstone i nån form. Jag vet inte hur mycket matnyttigt offentligt material inom diverse vetenskapliga discipliner jag fått tag på via fildelningen. Så det så!

Populära inlägg