lördag 18 september 2010

Läsvärt om skurkaktigheterna kring Försäkringskassan

Först ut detta debattinlägg från tre piratpartister. De menar att rättssäkerheten är satt ur spel genom att båda blocken skyller på myndigheten och varandra. Enligt dom handlar det inte om att peka finger utan att se vad som verkligen gått snett. Det är inte vanligt folk som ska lida för att politiker och byråkrater inte kan komma överens om hur en myndighet ska sköta sina åtaganden.

Sen ett inlägg från en som är insatt i ämnet, sjukskriven sen många år som han är. Han menar att sjukskrivningen många gånger förvärrar sjukdomarna och skadorna eftersom man inte får hjälp med sjukdomen utan blir passiv och således stillasittande.

Jag har själv varit i en sån sits. Jag sökte jobb under många år men då jag inte fick nåt resignerade jag och gav upp. Det tolkade man på AF som att jag var sjuk och förde över mej till AF där jag sen satt utan att göra nåt mellan åren 2002 och 2008. Det var den absolut sämsta perioden i mitt liv och det gjorde mej snarare deprimerad än "frisk". Nu har jag papper på att det inte är nåt fel på mej och jag är redo att söka jobb igen. Om nån nu vill ha en som varit borta från arbetsmarknaden så länge som jag har varit. För mej är varken Alliansens eller de Rödgrönas syn på Försäkringskassan nåt att ha.

Populära inlägg