tisdag 13 maj 2014
Min favoritmusik: On Every Street
Jag är tämligen säker på att Mark Knopfler hade velat säga stopp för Dire Straits redan efter turnén för Brothers In Arms. Samlingsplattan Money For Nothing som 1988 tyder på detta. Dire Straits som fenomen hade blivit för stort. Men han beslöt sej för att göra ett sista ryck innan han lade den sidan av sin musik på hyllan för gott. 1990 gick han och gänget in i studion i London för att spela in vad som skulle bli denna platta. Resultatet, som kom i slutet av 1991, är en skiva med mycket tveksamheter. Å ena sidan är det lika välspelat och samspelt som alltid, å andra sidan är det mycket tamare och mer likriktat än andra skivor med Dire Straits. Inte ens Mark Knopflers soloplattor från 1996 och framåt är så här tama.
För det första dominerar countrymusiken alldeles för mycket. Till och med den rockigaste låten, Heavy Fuel, får en anstrykning av country då en steel guitar är med i den. Jazzinslagen finns förstås med, men även de får en smak av country. För det andra saknar plattan det där som gjorde de flesta andra Dire Straits-plattorna unika, nämligen Mark Knopflers gitarrspel. Visst, han spelar rytm- och sologitarr, men det finns inget som sticker ut som på de andra skivorna, nåt som talar om för världen att detta är Mark Knopfler. Han låter andra spela solon istället.
Det är bara då och då man hör Knopfler blixtra till med sin gitarr. Annars låter han den vara i bakgrunden. Texterna är det inget fel på. Det är samma olyckliga och/eller cyniska figurer som alltid. Den stenrike och inskränkte festfixaren i My Parties som glatt visar upp sin hemska attityd till världen ställs mot den kristne mannen i Ticket To Heaven. Sen visar han upp sin jazziga sida och hyllningen till den musikstilens traditionella födelseplats i Planet Of New Orleans. Här finns också en kompis till privatdeckaren från Love Over Gold, i titelspåret. Det är totalt tolv låtar på On Every Street och det är kanske några för många.
Som sagt, musikaliskt är det inget fel på denna platta. Det är inriktningen och valet av musikstilar som stör. Det är för lite rock och pop, för mycket country och det märks att Mark Knopfler var lite trött på Dire Straits vid det här laget. Kanske vill han ordna ett passande slut för gruppen genom en platta så likriktad som möjligt? Det är absolut inget fel på plattan som sådan. Det är för många låtar och för mycket country bara. Men det är ett passande slut i alla fall. Tretton år efter debuten var nu Mark Knopfler världskänd och kunde i praktiken göra som han ville musikaliskt sett. Gruppen fanns kvar på papperet några år till men sen tog det slut.
"Well it's a strange old game - you learn it slow
One step forward and it's back to go
You're standing on the throttle
You're standing on the brakes
In the groove 'til you make a mistake"
Populära inlägg
-
Rennäringen blir lidande av vindkraftsparker , resonerar Östra Kikkesjaures sameby i Piteåområdet och tackar nej till de 5,5 miljoner kr som...
-
Aftonbladet har fått nys om en nyhet som de anser vara värd att spinna vidare på. Det handlar om en hittills okänd formation på havsbottnen...
-
Godis är gott, sägs det. Det beror på vad man menar med godis. Sånt där gjort på köttrester och diverse tillsatser som inte alltid är nor...
-
Det var en ovanligt vacker fullmåne natten mellan 28 och 29 augusti i år. Det ska bli en ännu vackrare fullmåne i slutet av nästa månad. D...
-
Jag har varit väldigt dålig på att upprätthålla denna blogg de senare åren, och det kommer nog att fortsätta. Orsakerna är många, och väldi...
-
Jag har inte skrivit här på bloggen på en hel månad, men det beror på att jag har kraftsamlat inför denna dag, den dagen då rymdsonden New H...
-
Den på kometen 67P strandsatta sonden Philae har vaknat när nu kometen närmar sej solen. Det är tillräckligt för att kunna ladda batteriern...
-
När vi diskuterar demokrati och diktatur är det ofta i motsatsförhållande till det senare, man menar att de är varandras motpoler. Men är de...