söndag 5 januari 2014

BMI - en gång för alla

Glöm bort BMI. Det säger jag en gång för alla och jag tänker inte ta upp det igen. BMI (Body Mass Index) gör ingen skillnad mellan långa människor, vältränade med stora muskler och feta människor. Detta system, som är synnerligen ovetenskapligt och gränsar till kvacksalveri, är inte desto mindre väldigt populärt bland folk ur alla möjliga läger, mestadels för att det är ett så enkelt system som tilltalar folk. Det enkla är det rätta, eller hur?

Men nej, jag litar inte på BMI alls. Jag är själv överviktig och enligt detta system borde jag för länge sen vara sjuk av min övervikt på olika vis, men faktum är att jag var mer krasslig när jag var smal i ungdomen. Sen jag blev rundare har jag inte haft några allvarligare saker i kroppen, tvärtom är jag friskare än många av mina smalare kompisar.

Såvida inget nytt kommer fram i debatten som gör att den blir intressant för mej än en gång tänker jag inte bry sej om den mer. Att vi är feta, och blir fetare, behöver inte betyda att vi generellt mår sämre. Tvärtom är lite övervikt många gånger mycket bättre än undervikt. Vill man äta bättre är det bästa rådet att röra sej mer och äta mindre för varje portion samt äta oftare varje dag.


"Come!"

Populära inlägg