torsdag 14 november 2013

Dagens margarin är inte mat!

Livsmedelsverket är "förgrömmat" för att det svenska folket inte äter den sortens fett man förespråkar, den sortens fett som säljs till vrakpriser i butikerna och som ser konstigt ut om man skulle lägga det i stekpanna eller på en macka. Man gillar alltså inte att vanligt folk har börjat äta smör och grädde igen. Så kallade smala produkter, det som får kallas margarin idag, gillas inte. Men faktum är att det borde inte få kallas margarin, än mindre mejeriprodukter. I mina ögon borde det inte få kallas mat heller.

Hård estring av syror från växtoljor är inte vad jag kallar ätbart material. Det kallar jag missbruk, ja rentav våldtäkt, av de plantor som man bygger sina produkter på. Smör ska det vara, och inget annat. Så rättframt uttrycker jag mej nu. Det är i nuläget det mest naturliga vi kan bre på brödskivorna samt steka och baka med, även om jag inte är helt förtjust i att man producerar smöret och grädden i sån stor skala som det görs i nu alla gånger. Men det är ändå mycket bättre än alla "margariner".
Hoppas ingen av dessa mackor har nåt annat än smör. Bild från Kummingården.
Gamla tiders margariner gjordes på riktiga oljor eller på ister med smakämnen från naturen. Kan dagens margariner kunna säga att de är lika naturliga? Det finns en sorts margarin som är bra. Det är en hybrid mellan plantoljor och grädde. Det är Bregott och det torde vara lite mer naturligt. Nu låter jag som en reklampelare för en av Arlas produkter. De må så vara men jag tycker om Bregott. Det finns liknande produkter hos andra, t ex ICA, och förhoppningsvis får de som tillverkar onaturliga produkter för våra mackor stora skälvan snart och börjar göra riktiga mejeriprodukter.



"I love you like a fat kid loves cake!"

Populära inlägg