söndag 10 februari 2013

Det där med sport och nationalism

[Satir]Jag tänker presentera en konspirationsteori rörande våra grannländer, nationalism och sport. Jag tänker nämligen göra gällande att finländare och norskar, framför allt finländare, oftast ger sej in i en sport med avsikten att slå svenskar till varje pris. Något annat motiv finns inte. Det handlar inte om att främja hälsa och ett bättre liv. Bara slå svensken till varje pris!

Ger sej svenskar in i en sport först kan man ge sej fan på att snart är finländare och/eller norrmän där och försöker slå dessa svenskar. Att vinna VM är inte nog, det måste vara mot svenskar. En seger är ihålig för dessa människor om motståndaren inte är en svensk.[/Satir]

Detta är inte skrivet för att jag är sur på att norrmän och finländare är så framgångsrika i sporter. Tvärtom är jag glad att det går bra för vissa människor. Var de kommer ifrån bryr jag mej egentligen inte om. Jag är inte nationalist, jag ser nationalism som ett hinder för mänsklig utveckling. Ett samhälle grundat på samarbete mellan individer över gränserna är min vision. Det lever jag efter.



"Att tänka hör till mänsklighetens största nöjen."

Populära inlägg