onsdag 30 januari 2013

Kamerahörnan: Apropå mina foton

Det har varit ganska mycket tjafs om upphovsrätten gällande foton som publiceras på nätet. Det finns nämligen en lucka i lagen som säger att man inte får publicera foton på internet hur som helst. Man måste ha upphovsrättsinnehavarens skriftliga eller muntliga tillstånd för detta. I tryck är det i stort sett fritt fram. Jag anser det är fel att man inte får publicera andras foton utan deras tillstånd. Det enda jag vill göra med ett foto när jag själv inte är fotografen är att belysa eller bättra på mitt inlägg med en bild som på sätt och vis sammanfattar det jag vill ha sagt.

Därför är det bra med formen Creative Commons, att man får använda bilderna bara man talar om vem som är fotografen. Jag stöder detta sätt att se på saken och visar mina foton för vem som helst. Ni som tittar får dessutom ladda ner bilderna och/eller länka till dom på egna hemsidor, bara ni talar om för andra vem som är fotografen.

Att hålla strikt på upphovsrätten är en form av censur. Det tänker jag aldrig acceptera.




"Att intressera sig för vad andra tänker och gör är ofta en mer kraftfull form av uppmuntran än beröm."

Populära inlägg