söndag 1 augusti 2010

Magnus Westerstrand, var är mina pengar?

Magnus Westerstrand skriver på SVDs Brännpunkt om hur vi klimathotskeptiker ska vara "köpta" av vad han kallar "industrin". Han pekar ut institut, tankesmedjor och oljeindustrin som varande ekonomiska välgörare till AGW-kritiker, i gammal klassisk "guilt-by-association"-stil där det anses som suspekt att få pengar av nåt företag eller nån organisation för att hålla ett föredrag eller skriva ett papper. Det är precis samma tanke som förpestade hela den olympiska rörelsen alldeles för länge och som bl a drabbade människor som Jim Thorpe, Arne Andersson och Gunder Hägg. Att ta emot pengar för något man borde göra närmast ideellt, hemska tanke!

Med närmast självgod ton drar Westerstrand på som om han vore ett IORE-lok med 8000 ton malmvagnar på släp redo att köra över allt som står på spåret. Han drar in alla som kritiserar hypotesen om att människan skulle ligga bakom en höjning av medeltemperaturen i atmosfären i ett enda svep och kallar oss köpta av industrin.

Så jag frågar nu var mina pengar är nånstans. Jag sitter ju här och bloggar och kritiserar det du talar om. Inte har jag sett ett rött öre för det jag gör. Eller tittar jag på fel konton? Vi är många som säkerligen skulle kunna "kräva" pengar för att vi sitter här och kritiserar. Vilka betalar Magnus Westerstrand i hans "forskning" kring vilka som kritiserar hans ståndpunkt?

Populära inlägg