måndag 8 november 2010

Hugg ner lite skog i ekofascismens namn


Det ska vara "miljöorganisationer" att se ett problem och sen sätta fingret på ett annat. Nio sådana organisationer samsas om en rapport i vilken de klagar på biobränsle (vilket många gjort hittills utan gehör) och att detta biobränsle är skadligt för klimatet genom utsläpp av växthusgaser. Nu är ju det inte det stora problemet här utan att man skövlar stora landområden för att bereda plats för odling av plantor för biobränsle. Växthusgaser är bra för oss alla och klimatet struntar i sånt. Det är att man skövlar skog till ingen nytta som verkligen är ett gigantiskt problem. Men det är typiskt för ekofascister som vill utnyttja andras områden för att själva få fortsätta sitt välstånd.

söndag 7 november 2010

Det är vårt fel att Mellanöstern lider

Om någon händelsevis har läst mina alster här på bloggen från första bokstav till den senaste har det väl framgått att jag inte är nån direkt vän av någon av Mellanösterns stater. Det är ett hopkok av människor som egentligen inte hör ihop, aldrig har hört ihop och egentligen inte heller kommer att göra det. Det som binder vissa med vissa är religionen i olika länder, andra saker är den framväxande nationalismen, något som kanske kan marginalisera de religiösas makt. Sen när religionen störtats från sin tron som sammanhållande kraft för de dumma i den här regionen kan de slänga ut nationalismen också. De kan återgå till sina småstater och grupper de hade innan först turkarna och sen engelsmännen och fransmännen pådyvlade dom sin syn på statsbildning.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att dagens stater i Mellanöstern är ett hån mot de människor som bor där. Vi har Libanon, en historiskt sett marionettstat till grannarna med hur många folkslag och religioner som helst. Alla som kunnat och velat har trampat på detta land som grundades för att just slippa grannarnas gräl. Vi har Israel, en "lösning" på problemet med judar som inte ville bo kvar i Europa efter andra världskriget. Dessa judar tog dock med sej problemen till Mellanöstern och ättlingarna till dom uppför sej mot grannarna  precis så som folk i Europa uppförde sej mot deras föräldrar och far- och morföräldrar. Vi har Syrien, en diktatur som älskar att ta in dårar från hela världen. De styr och ställer precis som grannen i sydväst och har hittills gjort lite som man velat med grannen i väst. Vi har Jordanien, ett kungarike grundat av en släkting till den man som T E Lawrence (Lawrence av Arabien) och hans män hjälpte att komma på tronen i vad som skulle bli Irak. Vi har förstås Irak och hela den arabiska halvön. Nog sagt om detta.

Samtidigt som vanligt folk bara vill leva sina folk och vara i fred. En omöjlig uppgift med krigshetsare, religiösa knasbollar och ett stort tryck utifrån att leva upp till bilden som ett katastrofområde. Ja, just det, vi i omvärlden vill gärna se detta område som den katastrof vi tror att det hela tiden är. Vi vill se bomber, invasioner, människor med lidande eller ilska i blicken över nån orätt som begåtts. Vi vill se dom mörda varandra, spränga hus i luften och mycket annat för vi vill veta hur bra vi själva har det. Vi vill ha Mellanöstern till ett kaotiskt och hemskt ställe. Vi "njuter" av att se orättvisor, förföljelser och övergrepp för då kan vi koppla bort de problem vi har på hemmaplan, som ser så små ut i jämförelse. Med vi menar jag de som vill styra världen, som styr nyhetsflödet i den utvecklade delen av världen, den rika och "utbildade" världen.

Visst är det problematiskt i Mellanöstern, visst förföljer dom varandra och begår allehanda övergrepp men om man betänker att det dör fler människor i trafiken bara i Israel varje år än det hittills har dött i krigen och terrordåden sen andra världskrigets slut så får det en annan dimension. Samma sak under problemen i Nordirland. Fler människor dog av sjukdomar än av terrordåd och ingripanden där. Terrorism är kanske ett problem men bara för vissa. Vanligt folk bryr sej inte och det borde inte vi göra heller. Det är vårt fel, alltså våra nationers fel, att terrorismen och övergreppen får fortsätta. Så har det varit sen kalla krigets slut. Vi behöver nån form av terrorbalans så att vanligt folk inte får för sej att det är frid och fred i världen och då börjar tänka själva. Hemska tanke, att vanligt folk får för sej att tänka fritt och få för sej att ta makten för egen del. Den vill ju politikerna behålla själva.

Jag presenterar ingen lösning på de problem som existerar i Mellanöstern annan än att vi bör ignorera området så mycket som möjligt. De kanske slutar pocka på vår uppmärksamhet då och försöker lösa problemen själva. Om de utplånar varandra skulle de göra resten av världen en tjänst. Men ta inte med vanliga människor ner i fallet!

lördag 6 november 2010

Geologer är påfallande ofta kritiska till AGW-hypotesen


Ännu en gång snappar meteorologen och bloggaren/realisten Anthony Watts upp en bra skriven artikel om vår värld och hur den sett ut sen senaste istidens slut. Artikeln ifråga är skriven av en brasiliansk geolog vid namn Geraldo Luis Limo. Limo har även skrivit en bok om hur den globala uppvärmningen kommit att bli en sådan stor fråga bland politiker och tyckare.

Man kan fråga sej två saker i sammanhanget; 1) varför är geologer så påfallande ofta skeptiska till AGW-hypotesen samt 2) varför struntar de klimathotstroende i att titta på den geologiska historien när de gör sammanställningar av klimatet? Den första frågan kan enklast besvaras som så att geologer ser hela vår planets historia i sina avlagringar, inte bara iskärnor och temperaturmätningar utan hela alltet. De får en bättre överblick än många andra. Den andra frågan är inte lika lätt att besvara. Det får bli en sak för de AGW-troende att själva besvara.

SVT framhärdar i klimatdebatten med sina felaktigheter

Vem bryr sej om SVTs försök att korrekt återge klimatvetenskapen? De själva självklart men ingen seriös forskare eller ens amatörforskare gör det. Bara klimathotstroende, en term bl a använd av Lars Kamël. Just Kamël gör processen kort med de felaktigheter och missuppfattningar SVTs artikel innehåller. SVTs artikel får det att låta som om trädringar är tillförlitliga för att återge temperaturen genom tiderna. Det är den uppfattningen en eventuell läsare ska få genom att tala om för henne eller honom att Phil Jones och Michael Mann mfl inte har gjort några fel som forskare.

Att låta en charlatan som Naomi Oreskes komma till tals i vetenskapliga sammanhang är verkligen att gå för långt. Hennes associationsförmåga är alldeles för lekfull och hennes jämförelser mellan skeptiker (läs: realister) och tobaksindustrins monetära försök att minska rökningens påverkan på våra kroppar genom att sponsra vissa forskare, något som inte är bevisat att tobaksbolagen gjort*, är bara så fantasifulla. De speglar egentligen mer hennes egen sida, de klimathotstroende.

Mycket pengar har satsats för att bevisa mänsklig påverkan på klimatet. Ännu utan resultat.
 På hennes sida har pengarna strömmat in som en översvämning från lobbygrupper, politiker, företag mm med den förutbestämda inställningen att mänsklig påverkan på klimatet SKA bevisas oavsett hur dessa bevis presenteras eller kommer till. En fråga som inte ens Kamël ställer så högt är den varför SVT ägnar Climategate så mycken möda och uppmärksamhet om de nu vill tona ner skandalen. Det man borde göra från SVTs och de klimathotstroendes sida vore ju att bara agera vägg och låta allt studsa bort. Men så gör man inte utan man t o m ska sända ett program med syftet att fortsätta bortkollrandet av hela frågan. Man vill alltså försöka blanda bort korten för gemene man. Då glömmer SVT bort att hos gemene man är denna fråga död, bortglömd till förmån för viktigare saker såsom utsläpp av kemikalier, krig och ekonomisk ruin, en sak som politisk involvering i klimatfrågan har lett till på många områden.

* Vad tobaksbolagen gjort är inte riktigt klargjort. Att de försökt hålla inne med egen forskning att tobaksrökning är farligt är bevisat men att de skulle ha köpt oberoende forskare att säga att det är ofarligt är det inte. I alla fall inte i skrivande stund. Om de med hot skulle ha försökt hindra såna forskare vet jag inte.

Klimatfrågan sopas under mattan

Hämtad från bloggen Livet i Frösunda

Jag är tydligen inte ensam om att tycka att vanligt folk inte är intresserat av klimatdebatten längre. Skandalerna kring Climategate, Himalayagate och andra avslöjanden plus det fantastiska misslyckandet i Köpenhamn december 2009 har effektivt tagit död på folks förtroende för hela frågan. Risken är väl dock att folk tappar förtroende för vetenskap och forskare. Det får absolut inte hända! Det är en sak att folk låter sopa hela frågan under mattan för att det inte längre engagerar dom men man får inte resonera som så att det inte är vetenskapligt underbyggt.

De må ha dabbat sej å det grövsta och betett sej ovetenskapligt, dessa kära forskare, men de sysslar ändock med vetenskapliga studier och de måste få en chans att tänka om eller åtminstone tänka i nyare banor. Som exemplen med Johan Rockström och Pär Holmgren dock visar har alarmismen inom AGW-industrin blivit aktivistisk och man kör på som om vetenskapen är bevisad. Denna aktivism har fångat vissa men inte alla, som första länken i brödtexten ovan visar på. Samtidigt äger verkligt klimatpåverkande händelser rum i Indonesien. Vulkanen Merapi (vars namn betyder eldberget) håller på för fullt och ställer till stora problem på den östra delen av huvudön Java.
Merapi, bilden tagen 2005.
 Vulkanen bygger upp till ett utbrott kraftigare än på många år och verkar kunna hota den största staden i regionen, Yogyakarta. Enligt vulkanologer kan Merapi ibland bli rätt våldsam.

Förresten så krossades myten om att oljebolagen skulle förse kritiker gentemot AGW-hypotesen med pengar nu i kongress- och senatsvalet i USA 2 november. Det skulle då också bl a folkomröstas om att temporärt stoppa den lag som lägger en pålaga på alla utsläpp av koldioxid i Californien. Det mesta av pengarna gick till nejsidan, som vann, och nu avslöjas de små fula tricken som nejsidan använde sej av för att vinna den omröstningen.

fredag 5 november 2010

I'm A Denier

 Här är en bra låt för er alla att lyssna på:






Originalet gjordes av The Monkees på 1960-talet och hette då "I'm A Believer". Ska se om jag kan hitta nån originalversion. Det handlar förstås om motståndet mot de som förordar AGW-hypotesen.

Skarvar bra för Östersjön (eller låt naturen sköta sej själv)


Botanikern Gundula Kolb vid Stockholms universitet konstaterar i en avhandling som läggs fram för universitetet att skarvarna ( se bild ovan) att skarvar är bättre än sitt rykte som förstörare av öar och fiskbestånd. DN snappar upp såna här saker lite då och då. Ur deras artikel citeras Kolbs arbete sålunda:

"Effekten på fiskbeståndet har tidigare utretts i några studier, men ingen vetenskaplig undersökning har förut utrett hur skarvarna påverkar skärgårdens ekosystem. Skarvar kan häcka i stora kolonier, upp till 10 000 par, och bara i Stockholms skärgård finns det i dag 5 200 par fördelat på 20 kolonier, men kolonierna finns längs hela södra delen av Östersjökusten. Antalet skarvar (Phalacrocorax carbo) ökade kraftigt fram till 2007 men har sedan stabiliserats.
När koncentrationen av skarvar blir stor landar också stora mängder avföring på öarna vilket ger upphov till en lukt av ammoniak. En annan effekt uppkommer då skarven väl lämnar öarna. De stora mängderna av fågelavföring har genom åren gödslat den tidigare näringsfattiga jordmånen.
– Efter att skarvarna lämnar kolonin återhämtar sig öns naturliv snabbt och den samlade växtbiomassan blir högre än den var innan, säger Gundula Kolb.
Att skarven har lämnat vissa öar och att tillväxten av antalet fåglar har stannat av beror till största del på skarvens största fiende: havsörnen. Enligt avhandlingen så blir en skarvkoloni närmast ett smörgåsbord för havsörnarna. Havsörnarna äter framför allt upp de unga ickeflygfärdiga fåglarna.
– Människor har ju själva med illegala metoder som till exempel avskjutningar och äggkrossning försökt stoppa skarvens utbredning eller för att fördriva dem från en enskild ö, men detta visar sig vara svårt. Däremot har skarvarna lämnat öar som havsörnen koncentrerat sig på. Då flyttar skarven till andra små öar.
Avhandlingen, som framförallt handlar om de 24.000 öarna och skären i Stockholms skärgård varav ett 20-tal har skarvkolonier, visar också på att skarven skyr människor.
– Skarven bosätter sig på små obebodda öar, säger Gundula Kolb."

Alltså ska man låta naturen sköta sej själv. Det gäller såväl fiskare som miljöaktivister. Vi är en del av naturen så vi borde agera utifrån den tanken.

PS Hoppas avhandlingen blir godkänd med bred marginal. DS

torsdag 4 november 2010

Det sjukaste jag läst på länge

Detta är nog det mest störda jag läst på länge. En 10-årig rumänsk flicka boende i Spanien som fött ett barn! Pappan är 13 år gammal! Familjen lär enligt artikeln vara stolt över det hela! Det är många utropstecken här. Ska man skratta eller skrika åt det absurda här?

En gång i tiden skedde detta...

Uppdatering: Efter visst övervägande och lite insikt från annat håll har jag börjat fundera på äktheten i artikeln. Är hon verkligen så ung som 10 år som det påstås? Visst finns det i alla årskullar väldigt tidigt utvecklade men hur många 10-åringar vet egentligen vad det innebär att "göra barn"? Själva proceduren bakom känner nog en del till men att göra det i praktiken låter väldigt otroligt. När det väl gått så långt att man hamnar i säng med någon är det verkligen så att man verkligen vet vad man ska göra? Jag skulle tippa att hon snarare är 12 år, vilket är lite mer troligt i sammanhanget. De "vet" lite mer. Nåväl, slutbabblat i det här ämnet från min sida. Åter till de andra ämnena jag brukar tjata om.

onsdag 3 november 2010

Bankrån inte långt från där jag bor


Swedbank i Vansbro rånades ca 20 minuter i två på eftermiddagen idag. Det är ca 40 km från Malung där jag bor. Man kan undra hur mycket pengar det finns i såna här små bankkontor på landsbygden. Rånaren flydde på cykel efter gärningen. Fortfarande i skrivande stund sex timmar senare är han inte infångad. Men det är nog bara en fråga om tid innan han blir det.

Nederlag för rim och reson inom klimatdebatten

Tyvärr röstades förslaget att lägga klimatlagen i Californien på is ner med 60 % av rösterna mot 40 %. Folket där vill alltså fortsätta förlora pengar på ett sätt som inte ger dom en bättre miljö.

tisdag 2 november 2010

Gammabubblor i rymden

Så här ser Vintergatan ut från Canadas horisont.

NASA presenterar idag att de med hjälp av Fermi, ett radioteleskop riktat mot Vintergatans centrum, har upptäckt vad de bäst kan beskriva som bubblor av gammastrålning som skjuts ut från dessa källor som vanligen skapar gammablixtar. En konferens om detta ska hållas 9 november. Nu är detta inget nytt, gammastrålningsbubblor är kända sen några år tillbaka men nu har de tydligen hittat en stor rackare i vår egen galax som skjuts ut från det supermassiva svarta hål som bildar vårt centrum. Jag kommer att hålla er underrättade om konferensens innehåll.

Prop 23 - en omröstning med försmak av krig

Medan de flestas ögon riktade mot the golden state of California är inriktade på prop 19, den folkomröstning som handlar om marijuanans legalisering eller inte, är mina och några andras ögon mer inriktade på prop 23 (prop är förkortning av proposition) som handlar om att temporärt stoppa den lag Californien röstade igenom 2006 och som säger att man måste ta bort koldioxiden ur luften till varje pris. Det har lett till en katastrofal ökning av avgifter och skatter och som en följd av detta har många företag och enskilda företagare antingen gått i konkurs eller tvingats lämna delstaten.

Det har i delstaten blivit något av ett inbördeskrig mellan förespråkarna och motståndarna till prop 23, vilket dock inte märks i vårt land, av olika skäl. Ett sådant skäl är det jag tagit upp tidigare, att vi inte längre bryr oss om klimatdebatten i Sverige. Ett annat är väl att det är populärt med diskussioner kring droger och deras legalitet, något jag anser vara en icke-fråga. Som läget är har vi människor alltid förlorat mot drogerna och mycket mer än så är det inte.

Det är faktiskt viktigare att folk ska få ha pengar i plånboken för då har man mer pengar över att värna om miljön med. Men så långt tänker inte de gröna fascisterna.

måndag 1 november 2010

Ännu ett par tankeställare

Dr. Max bakom bloggen Andas Lugnt har skrivit ännu ett intressant och läsvärt inlägg. Det handlar om oss och vår position som art på denna planet. Vi är den mest avancerade av alla arter hittills men ändå begränsad till denna planet och vad den har att erbjuda. Samtidigt verkar vår planet krympa, om man ser till förmågan att ta sej från ena änden av planeten till den andra i diverse fordon. Som sådan är vår planet lika stor som innan.

En annan tankeställare är den om hur lätt det verkar vara att leka terrorist i den här paranoida världen. Jag tänker nu på det som hänt i Göteborg de senaste dagarna med bombhot mot Nordstan. För egen del tror jag det rör sej om ett skämt som utvecklats lite för mycket och tagits på allvar av fel sorts människor. De som iscensatt allt får skylla sej själva om de blir dömda för det. Samtidigt får vi se till att Peter och vargen inte blir verklighet igen som det blev 2001.

Vem äger rätten till DNA?

Vid sidan av de häftiga striderna kring upphovsrätten och dess vidare följder (integritetsdiskussionerna kring FRA och IPRED) har frågan om patent kommit i skymundan. Så har jag upplevt det i alla fall ända tills nu. Den häftiga strid som för några år blossade upp i USA kring rätten att sätta patent på DNA-sekvenser har blivit än mer infekterad sen en federal domare kommit fram till att man inte kan sätta patent på vad som helst inom genforskningen. Bakgrunden är att en amerikansk kvinna ville veta om hennes återkommande bröstcancer berodde på en ärftlig defekt i några av hennes gener. Sådan information finns i register som lätt skulle kunna kollas mot hennes egen arvsmassa. Har hon den defekten i sina gener borde det kunna gå att åtgärda på ett enklare vis. Hon nekades åtkomst till detta register eftersom företaget ifråga, Myriad, ansåg att de hade patent på just den mutationen av genen, som kallas BRCA1 och BRCA2, och inte ville lämna ut den informationen så lättvindigt, dvs det skulle kosta henne multum. Det skulle kosta motsvarande 20,000 kr för henne att få tag på den informationen. Hon och ett par organisationer stämde då amerikanska patentverket och företaget Myriad för att få ut den informationen samt att få ett stopp på patenthysterin kring DNA. Till allas förvåning gick alltså domaren på de klagandes sida.

Företagen bakom genforskningen försvarar sej med att de inte tar patent på vare sej generna eller mutationerna utan tillämpningar av dessa. Den striden lär gå vidare. För egen del ser jag inget hinder i att forska kring DNA, inte heller att man skyddar vissa tillämpningar av generna för att säkra sin del av forskningen men att ta hutlöst betalt för att folk ska få veta om deras arvsmassa har dessa defekter och mutationer är att gå utöver dessa patent. Då rör man sej inte längre på tillämpningarnas spelplan utan på de ursprungliga genernas. Det är där det amerikanska domslutet kommer in. Det är en del av spelplanen medicinforskarnas jurister missade.

På samma vis är det lika infekterat inom GMO-diskussionen. Där har jag inget emot att man forskar fram genmodifierad mat alls. Det finns inga verifierade hälso- eller miljörisker med GMO. Däremot finns den risken att man resonerar som Monsanto gjorde i det famösa fallet för några år sen då man stämde en bonde för att vinden blåst grödor över till sagda bondes marker. Det är den största faran med GMO, att matvarorna blir dyrare pga patenttvister istället för billigare som det är tänkt.

Det lär gå vidare, som sagt var. Det får inte bli för dyrt att få reda om man har anlag för vissa sjukdomar. Man ska ha råd att bli behandlad också.

söndag 31 oktober 2010

Lite tankar så här i slutet av året

Det är två månader kvar av år 2010 och hur man än ser på detta år har det faktiskt gått rätt bra för oss alla på den här planeten. Inga storkrig, en enda jättestor katastrof (jordbävningen i Haiti) och endast några få smärre problem på det ekonomiska planet.

Som vanligt negligeras de verkliga problemen inom miljön (tungmetaller, läkemedel och farliga lösningsmedel som släpps ut i naturen) till förmån för pseudoproblemen med koldioxid och dylikt. Men jag antar att politiker, aktivister och journalister får lära sej så småningom vad det innebär att blunda för dessa problem som framför allt drabbar fattiga människor i utvecklingsländer. Det är ju så impopulärt att hjälpa folk som är så fattiga att de inte kan ta sej ur sin misär men tillräckligt förmögna att ha mat för dagen samt att ta emot sånt material som vi klassar som farligt för behandling. Så händer bl a i Kina.

Fick mej en liten tankeställare igår vid läsandet av detta blogginlägg om kolkraftverk i Tyskland. Hittills har min uppfattning av kolkraftverk varit att de släpper ut en massa tungmetaller rätt ut i luften men det är inte längre en giltig uppfattning, åtminstone vad gäller den här typen av kraftverk, för dessa släpper mestadels ut vattenånga och koldioxid, tungmetallerna och andra farliga ämnen tas om hand inne i verket. För oss som inte ser vatten och koldioxid som nåt farligt, annat än att inmundiga det omedelbart vilket man bör göra försiktigt, är detta bra nyheter. Båda dessa saker bidrar till det naturliga kretsloppet och tas upp av naturen väldigt lätt. Mycket av det försvinner t o m väldigt snabbt. Så någon direkt oro för påverkan och åverkan på naturen är det inte.

En andra tankeställare är den om att religion verkar vara på frammarsch i Sverige. Varför då efter så här lång tid av sekularism? Är det återigen påverkan från USA eller är det den framväxande religiösa rörelsen i Ryssland som påverkar den här gången? Vem vet, det kanske är en kombination? Jag tänker nu inte bara på kristendom utan även på islam. Båda dessa växer sej starka i såväl väst som öst vilket oroar mej mycket eftersom det samtidigt har potentialen att öka vi-mot-dom-mentaliteten som är så vanlig inom religiöst tänkande eftersom det gärna blir ett grupptryck inom en viss religion gentemot andra synsätt.

Så har mina tankar hittills gått under 2010. Få se vad de återstående två månaderna har att komma med.

Populära inlägg