torsdag 28 november 2013

Astronomihörnan: ISON verkar inte ha klarat sej

Det verkar tyvärr inte som om ISON klarade närkontakten med solen. Se filmen nedan hur det såg ut för några timmar sen när kometen närmade sej solen. Det var ju synd. Jag hade hoppats att få se den på riktigt senare i december. Uppdatering: Det är nu bekräftat att ISON har förstörts. Ikaros flög för nära igen.

Filmen nedan visar hur ISON far rätt in i solens yttre lager och sen att någon form av rester kommer fram på andra sidan om solen. Det kan vara resterna av kometen, men det är tydligt att det som kommer fram inte är lika kraftigt som kometen själv. Förmodligen är det resterna av kärnan plus en del av svansen.




"Even a dog knows this isn't a telephone!"

Astronomihörnan: Kommer ISON att överleva solpassagen?

Idag väntas kometen ISON passera solen på mindre än solens egen diameter i avstånd. Den stora frågan alla astronomer ställer sej är: Kommer kometen att överleva? Kometen som varit svår att se på himlen sen den upptäcktes i fjor kommer, om den överlever, att passera rätt nära oss på vägen tillbaka. Vi får se framtiden an. Vi vet om några dagar ifall den överlevt. Om inte har vi i alla fall en massa bilder tagna på den.

ISON i all dess prakt. Bild från NASA/ESA.



"A blade of grass is a commonplace on Earth; it would be a miracle on Mars. Our descendants on Mars will know the value of a patch of green. And if a blade of grass is priceless, what is the value of a human being?"

Skolan - omdebatterad till förbannelse

Skolan har varit ett hett debattämne ända sen folkskolan infördes för 170 år sen. Att det hela den tiden varit nåt fel med organisationen har stått klart för alla som genomgått skolgången samt sett den genom ens barns ögon. Felen har förstås varierat genom åren och mest varit begränsade till problem med för stora klasser, för stora skolor, för små skolor, för lite undervisningsmaterial, inte tillräckligt med pengar till böcker, för få möjligheter till resor, trakasserier mellan och mot barnen etc.

Nu läser undertecknad om att det är ekonomernas paradis i skolan, att det är viktigare att hålla budgeten än att kvaliteten på undervisningen vidmakthålls. Inget nytt under solen alltså, för det där hörde jag redan när jag gick i skolan på 1980-talet. Det till och med ledde till en lockout nån gång 1982-83, vilket var första gången jag hörde ordet. Det verkar på mej som om de styrande spelar schack med skolverksamheten, ett långt utdraget spel, som aldrig tycks ta slut för varje gång någon pjäs tas bort från brädet tillförs en ny pjäs på samma plats.
Det är med skolan som med fylleschack. Det är inte säkert att den som slår bort den andres sista pjäs vinner. Bild från Metrobloggen.
Ibland verkar det som om man ändrar vissa saker på pin kiv, en förändring för förändringens skull snarare än för verksamhetens bästa. Men när man ser verksamheten nästan enbart ur ekonomisk synvinkel är det dags att börja dra öronen åt sej ordentligt. Ska de teckna aktier på bildtimmarna, se vilken effekt inflationen har på kemitimmarna och ska de monetära lagarna upphäva fysikens? En sak är säker, det är redan ett historielöst folk som går ut skolan, de kommer till stora delar också vara medellösa.

En sak till är bombsäker; vad som än sker med skolan så kommer den att bli omdebatterad även i framtiden. Bra förslag, dåliga förslag, rent ut sagt idiotiska förslag kommer att framföras och alla kommer de att appliceras på verksamheten, så länge pengarna räcker. De verkar tyvärr mest räcka till de dåliga förslagen...



"Oro ger ofta småsaker stora skuggor"

Populära inlägg