lördag 26 januari 2013

Reklamen i TV

Själva pauserna bryr jag mej inte om. Man kan uträtta diverse behov då, samla tankarna eller lyssna på musik. Alternativt kan man slå över till en annan kanal. Risken med detta är att man kanske fastnar i den andra kanalens program. Det är innehållet i många av inslagen jag ofta vänder mej emot. Låt mej nu anföra mitt sätt att se på saken.

Nu är det min tur att klaga på reklamen, och då speciellt reklamen i TV. Jag väljer att utgå från ståndpunkten att reklamen i sej inte är fel, det är sättet den presenteras på och det intryck jag får av många av inslagen som jag anser vara fel. Vi har alla olika preferenser rörande innehållet och för mej, som gillar humoristiska reklaminslag som reklamen för Japp som gick på 1990-talet med den utschasade joggaren som alltid råkar ut för den jappätande killen lite varstans i geografin, är den absoluta majoriteten reklaminslag bara så fel. I en del fall verkar det som om reklammakarna tror att vi konsumenter är små barn som behöver undervisas. I andra fall ser dom på oss som de där fåren vi får lära oss vara i plugget.

De värsta reklaminslagen är dom som anspelar på sex och sensualitet, med unga människor som helt klart inte har någon som helst motsvarighet i verkligheten. En annan kategori är den där man sjunger nån löjlig trudelutt eller sjunger den slogan man valt från reklambyråns sida. Ökänt men numera också klassiskt är Felix slogan från 1990-talet: "Felix gör det goda godare", vilket också sjöngs av nån damkör. Det ryser i mej när jag hör nån sjunga en slogan i reklamen. En annan sak som är väldigt onödig är anglicismerna man svänger sej med, många gånger utan att man verkar fatta vad orden egentligen betyder. De är bekväma ord som liksom "passar".

Jag kräver inte större ärlighet, reklambyråerna är ju vår tids hästhandlare och som sådana är ju överdrifter närmast påbjudna. Jag bara påpekar det som jag ser det.  Det jag vill behöver ingen bry sej om. Majoriteten reklaminslag är relativt neutrala och skrattretande i sina försök att verka vara en spegling av realiteten.

Men lika mycket som jag ogillar mycket av reklaminslagen som sänds, lika mycket ogillar jag de snobbar som hyllar SVT och då främst för att det inte sänds någon egentlig reklam i deras kanaler. Sponsring förekommer liksom vissa former av produktplaceringar men inga pauser för reklam. Det anser inte jag vara ett bra skäl att framhålla SVT framför andra kanaler för sponsring ÄR reklam. Sen får paragrafnissarna säga vad de vill Andra hyllar ju TV4 för deras program och de är beredda att stå ut med reklamen. Varför pratar då så många om det som sänds i TV4? Kvalitet verkar vara olika saker för olika sorters människor. Det som vissa, de jag kallar snobbar, kallar kvalitet verkar inte vara samma sak som det vanligt folk gillar.

En diskussion om SVT kontra TV4 får bli en annan gång. Tills vidare nöjer jag mej med att säga att båda företagen är elitistiska på två olika vis och de låtsas inte om varandra. Mina preferenser ligger i andra kanaler, kanaler med ett utbud som tilltalar mitt begär efter kunskap, humor och lugn. Men det är som sagt en annan diskussion.



"Football is a game designed to keep coal miners off the streets."

Populära inlägg