torsdag 3 september 2009

Avvisad annons för Världsnaturfonden skapar ilska i New York



Bilden ovan (klicka för större version) var tänkt att i en annons för World Wildlife Fund jämföra tsunamin i Indiska Oceanen 2004 med attackerna mot World Trade Center 2001. Det var en brasiliansk reklambyrå som gjorde den här annonsen men den avvisades av Världsnaturfonden, enligt dom själva. Så här skulle slagorden ha varit "The Tsunami Killed 100 Times More People Than 9/11. The planet is brutally powerful. Respect it. Preserve it." Visserligen sant men smaklöst.

Bilden har dock läckt ut i alla fall och skapar nu ilska, inte bara mot reklambyrån utan även mot Världsnaturfonden som över huvud taget beställt en annons av reklambyrån. Mer att läsa här. Här med, liksom här och här.

Är Världsnaturfonden verkligen samma organisation som den en gång var? De har snöat in på isbjörnar och koldioxidbluffen och hade ett tag en annons om "druknande" isbjörnar innan de blev påkomna med en lögn.

Uppdatering: Anthony Watts har också kommenterat detta. Han skriver att det också gjordes en video kring detta. Hur oskyldiga är Världsnaturfonden i denna sak egentligen?

Uppdatering 090904: Resumé skriver om detta, och skandalen växer. Tack för dom länkarna, Skeptikern.

Uppdatering 090907: Sent omsider skriver DN om detta men har det på en ganska undanskymd plats.

Populära inlägg