onsdag 25 juli 2012

Dagens foto(n)

Dagens foton är från ett besök i Mora. Nån som känner igen sej själv?
Båten heter Laxen och ligger i Saxviken.

Privat brygga en bit från ovanstående brygga.

Inlandsbanans Y1 1336 på väg in på Mora station.

Resenärer på väg mot ett äventyr.

Snart ska tåget avgå. Klockan var 14.40.
Mora centrum med kyrktornet i fonden. Alla möjliga och omöjliga människor var ute denna molniga men varma dag.
Gammalt ånglok av littera B som står uppställt i parken mellan Siljan och Mora.



"Bara med konst kan man uttrycka det man inte begriper"

tisdag 24 juli 2012

Vetenskapshörnan: Världsnaturfonden behöver snart en ny nallebjörn att oroas över


Nu är det konstaterat att isbjörnen som art är fem miljoner år gammal och har överlevt såväl värme-  som köldperioder av rejäl dignitet så egentligen torde inte ens denna lilla värmeperiod vi upplever nu vara nåt problem för dom, vilket det inte heller synes vara. De lever sina liv som aldrig förr och tycks njuta av värmen som kommer om somrarna.

Nej, den enda utrotningshotade arten numera är klimatalarmismen. Michael Mann är av få överlevande. Han är å andra sidan väldigt högljudd och aggressiv. Finns det bedövningspilar för såna våldsamma personer?



"Alla vill gärna tillbaka till naturen 
- bara inte till fots"

måndag 23 juli 2012

Dagens foto

Ser man på, ett foto!








"Vinna är inte allt,
det gäller att vinna stort också"

söndag 22 juli 2012

Bildsöndag

Foton för den som vill ha dom!










"En bok innehåller ett hus av guld"

lördag 21 juli 2012

Historia: Var präglades de första mynten i Sverige?


Jag har precis avslutat ett avnjutande av en serie, Svearikets vagga, jag knappt kommer ihåg från första gången den sändes i TV. Jag var bara sju år då. I en av episoderna tar Dag Stålsjö upp en av de viktigaste frågorna rörande var Sverige ursprungligen formerades som stat någonstans, nämligen den första myntpräglingen. Det handlar alltså om Uppsalaskolan mot Götlandshypotesen, där de som hävdar Uppland och Uppsala framför allt inom historien står emot de som hävdar Väster- och Östergötland framför allt. För många av respektive sidors anhängare hänger mycket på var myntpräglingen först kom till stånd. Den förra sidan hävdar Sigtuna, den andra har hävdat Sätuna, vilket vid en närmare undersökning visade sej vara fel då man inte fann några stämplar i Sätuna.

Saken är den att det på de allra första mynten står skrivet situn, vilket språkligt sett ligger närmare den västgötska byn i uttal. Det basunerades ut för några år sen att man hittat platsen där mynt präglades i trakterna av Sigtuna men jag hittar tyvärr inte några länkar till detta fynd nånstans. Det enda som finns är påståendet att det var i Sigtuna i Uppland man präglade mynten. Detta har å andra sidan stått utan källhänvisningar. Det är ett påstående som finns kvar sen nationalismens tidevarv på 1800-talet.

Jag vill hävda dels att det inte betyder så mycket var myntpräglingen ägde rum, dels att det inte är bevisat att det var i Upplands Sigtuna det hela skedde. Det spelar ingen roll egentligen var man präglade de första mynten för om det verkligen var i Sigtuna, Uppland, man gjorde det först kan det ses som ett befästande av den svenska kungamakten i kolonierna (som ju landet runtom Mälaren var ca år 800-1200) när kungen ser till att förlägga en myntpräglingsfabrik hit. Förmodligen hade man sett till att erövra markerna i olika steg från de som ursprungligen bebodde dom, de som i legenderna kallas kvinnofolket och andra beteckningar. Det stämmer bättre in på de ortnamn där Freja, diser och liknande är vanliga.

Dels är ett antal mynt och nån enstaka stämpel bevis för att prägling i stor skala verkligen ägt rum på en plats. Det är snarare bevis för att nåt i den stilen ägt rum där. Kanske var verksamheten uppdelad på många olika platser i landet, alla med syftet att stärka kungens makt i dessa trakter.

Vi kanske har att göra med en medvetet decentraliserad verksamhet som syftade till att stärka kungens, dvs den tidens stat, makt i områden som annars ville göra sej fria från kungamakten, av olika skäl. Ett var det religiösa. Man ville kunna utöva sin religion i fred, kanske en östlig form av kristendom. I söder trängde den västliga formen fram och de som insåg att den katolska kyrkan ville bestämma för mycket gjorde vad de kunde för att komma bort. Men makten kom efter dom...

Vi kommer nog aldrig få reda på exakt var myntpräglingen ägde rum och det kanske inte är helt viktigt heller. Det viktiga är att vi får ett slut på dumheterna som präglat historieforskningen i Sverige ända sen 1600-talets glada stormaktsdagar då herrar Rudbeck och Rabenius gjorde sitt bästa för att förstöra för kommande generationer forskare. Deras rön var "skyddade" av kungen och blev mer eller mindre sanningar under stormaktstiden. Senare tiders forskare har sett genom deras rökridåer men har inte blitt av med andan. Det är dags att slänga ut även den andan. Vågar Uppsalaskolan det?


"Jesus gick på vatten
jag går snarare på öl"

fredag 20 juli 2012

Det finns lite mänsklighet kvar


Läs denna länk och tänk på hur många som får panik i en sån situation. Då är det bra att lugna människor finns, såna som SJ (hennes initialer alltså!). Tänk också på alla elaka företagsrepresentanter som säkert skulle vilja banna henne för detta tilltag. Låt istället vänlighet och allmänt hyfs få bestämma dagordningen i ovanliga situationer som den som drabbade Västsverige igår. Man kommer långt med ett leende och en kopp med nåt att dricka.




"Vänlighet är ett språk den stumme kan tala och den döve kan höra"

torsdag 19 juli 2012

Dagens foto


Klimathysterin har invaderat den privata sektorn!




"Sextisju, sextisju
var har du tagit vägen nu?"

onsdag 18 juli 2012

Visste du att...?

Dags igen för lite onödigt vetande. Häng med på lite roligt vetande som i en del fall kanske ställer allt ni trodde er veta på huvudet.

1. Visste ni att Platons riktiga namn var Aristokles? Platon var ett smeknamn som beskrev hans breda axlar. Platon betyder alltså den brede. Han var för övrigt emot demokratin och tyckte att en godartad diktatur var bättre som styrelsesätt.

2. Enligt en undersökning 2005 trodde 37 % av de tillfrågade amerikanerna, 28 % av kanadensare och 40 % av britterna att det finns hus som är hemsökta. Rätt många med problem hemma alltså.

3. Kriget mot drogerna har hittills lett till att fler dött av produktionen av respektive drog än användarna av dessa droger.

4. Genomsnittshastigheten genom London för ca 100 år sen var 15 km/h. Det är ungefär vad genomsnittshastigheten är idag. Detta gäller för de flesta storstäder. Att fordonen är snabbare är ingen garanti för att det verkligen går snabbare.

5. Det snabbaste som finns naturligt är fröna från mullbärsträdet. De skjuts ut med en hastighet av ca 550 km/h. Bäst att se upp då.

6. Vi vet inte hur Vintergatan ser ut. Vet ni varför? Jo, för att vi bor en bra bit in i den och än så länge har vi inga farkoster som kan fara ut utanför galaxen ifråga, ta ett foto och sen åka tillbaka. Det skulle kräva en farkost som kan färdas lika snabbt som ljuset eller kunna böja tid och rum för att sen fara de ca 20,000 ljusår som krävs för att lämna Vintergatan och sen dessutom komma en bit ut för att få med hela galaxen.

7. Piraterna var inte så våldsamma och farliga som historieskrivningen velat göra gällande. Ombord på ett typiskt piratskepp rådde vad som närmast kan beskrivas som demokrati. Man ägde som pirat en andel i skeppet och det byte man kunde ta. De våldsammaste på de sju haven var kaparna eller fribytarna, de som var i respektive nationers tjänst för att plundra andra länders skepp. De hade alltså statens tillåtelse att stjäla och mörda. Piraterna ställde sej alltså utanför nationernas linjer och gjorde samma sak fast mot kaparna och de "vanliga" skeppen. Kapten William Kidd var en av kaparna men dömdes för piratverksamhet när han vägrade tala om var han hade gömt en skatt ryktet sade att han hade i sin ägo. Någon sådan har aldrig hittats och Kidd hävdade hela tiden att han var oskyldig. Modern forskning har visat att Kidd var oskyldig och att han blev utsatt för ett justitiemord. De som skrev historien var framför allt de olika ostindiska kompanierna och de ville inte ha konkurrens om bytet från de stackars folk de stal från i östra Asien.

8. Ordet finger betyder av allt att döma fem och syftar på de fem fingrar vi har på handen. Det finns för övrigt inga muskler i någon av fingrarna. Senor, ben, ådror och lite annat finns där men inga muskler.

9. Det latinska ordet victor, vilket betyder segrare, är av samma ursprung som vårt ord vig, som från början betyder kämpe.

10. Uppenbarligen är behån inte en sen 1800-talsuppfinning utan kan ha funnits i Centraleuropa för 600 år sen. Nu är det här med stöd för brösten inget nytt. Liknande plagg har funnits länge men ingen med den form som togs fram ca år 1900 har hittills hittats, förrän nu. Så småningom, tror jag, kommer man att hitta fler såna här plagg. Underkläder har aldrig direkt nämnts i litteraturen så det är nog inte så konstigt om det framstår som konstigt att man nu hittat ett sånt här plagg.



"Behån ska hålla vad jumpern lovar"

tisdag 17 juli 2012

Dagens foto

Dagens foto är inte dagsfärskt men väl relativt nytt.
Det är taget genom ett ganska smutsigt fönster för att ge intrycket att regnvädret var värre än det egentligen var.





"Det glada hjärtat lever längst"

måndag 16 juli 2012

Stora frågor

Dags för fem frågor som kan vara svåra att besvara.

1. Om det finns en allsmäktig gud, varje tillber inte hela världens befolkning denna gudom?
2. Vem var den förste i hela världen att ropa på hjälp och fick han/hon det?
3. Finns det frågor som inte behöver några svar alls?
4. Är geni genetiskt eller förvärvat?
5. När får vi journalister som kan sitt yrke igen?



"Not everyday we get a visit from a professional..."

söndag 15 juli 2012

Bildsöndag

Med endast några minuter tillgodo på den här veckan kommer här lite foton från mina gömmor. Lite äldre foton eftersom jag inte laddat in dom nya än.










"Pip!"



lördag 14 juli 2012

Semester!

Nu är jag ledig i fyra veckor framöver och jag tänker utnyttja det så mycket jag bara kan. Därför kan det bli lite si och så med skrivandet på bloggen. Ett och annat foto kommer att hitta in här och lite arga texter också men inte mer än så. Vi får väl se om någon märker det...





"Den som inte har lärt sig begränsningens konst, har inte lärt sig att skriva."

fredag 13 juli 2012

Religiösa rättigheter är inte mänskliga rättigheter

Att vara religiös är en rättighet liksom att inte vara det. Religionen i sej är dock ingen mänsklig rättighet. Det är en yttring som en följd av rätten att vara kulturell samt att vara människa. Rätten att vara människa är en månghövdad rättighet och väldigt invecklad. Att utföra en operation på en annan människa i religionens namn är ingen rättighet, det ska vara ett val man själv gör. Därför är en tysk domstols beslut i frågan om omskärelse ett riktigt beslut.

Många religiösa grupperingar bland muslimer och judar har då gått ut och kritiserat detta beslut vilket endast blir förståeligt om man ser världen som de gör. I deras värld klarar sej en man inte om han inte är omskuren. Det låter som en grov förenkling men det är just denna inställning som blir kvar när allt annat i frågan är borttaget. Gud vill ha mannen så "ren" som möjligt enligt detta sätt att se. I många traditioner ska även kvinnan vara omskuren.

Till kroppens försvar vill jag bara säga att om det nånsin är möjligt att en gud kan existera tror jag inte att han/hon/den/det bryr sej speciellt mycket om könsorganen. Det är människor som vill skära i könsorganen, ingen gudom. Det är människor som ville, och vill, ha denna tradition, ingen gudom. Vad som än föranledde den så är det ett kroppsligt ingrepp som inte spelar någon som helst roll för någon längre. Det är synd att fördomsfullhet och religiöst skrock ska få dominera i världen.

Yttrandefriheten kvävs i religionens namn när vi som kritiserar omskärelse själva blir anklagade för att vara fördomsfulla. Att anklaga kritiker för både det ena och det andra är ett vanligt sätt bland religiösa och politiskt samt ideologiskt drivna människor för att få tyst på en obehaglig diskussion. Det är tröttsamt att hela tiden läsa dessa falska påståenden om rasism och fördomsfullhet när det i själva verket är en spegel de håller upp för världen och försöker vända den bort från sej själva. Men som alla vet försvinner ju bilden av sej själv när man vänder bort sin spegel...



"Folk som vill dela sina religiösa åsikter,
vill sällan att du delar dina med dom"

torsdag 12 juli 2012

Dagens foto

Regnet det bara öser ner...






"Varje gång folk säger något till mig om vädret känner jag mig alltid säker på att de menar något annat."

Vetenskapshörnan: Ursprungsbefolkningen i Amerika kom inte tillsammans


DN presenterar (återger) forskning som visar att Amerikas ursprungsbefolkning inte kom i en enda grupp och sen spred sej över de båda kontinenterna utan kom i minst tre grupper som sen spred sej. Studien som utförts visar också att de tre vågornas folk har blandat sej med varandra. Men hur detta kan ses som kontroversiellt förstår inte jag. Den som granskar de olika folkens historia som den tedde sej före de vitas ankomst ser ju klart och tydligt hur olika de var sinsemellan. Såväl utseendet, kulturen som beteendet inbördes tydde på ett ursprung som inte var gemensamt.

Hur allt detta passar ihop med de spår som tyder på att en del av de första inbyggarna i Amerika kom från Europa är i nuläget oklart. Vissa DNA-spår pekar på detta men det verkar som om dessa människor var så få att de snabbt absorberades av de från öster komna folken. Här har vi kanske kontroversen. Om det nu verkligen kan bevisas att en del av ursprungsbefolkningen i åtminstone Nordamerika kom från Europa kan vi kanske säga att det var de bästa européerna som lämnade. "Dräggen" blev kvar.



"Åttio procent av de gifta männen är otrogna i Amerika. De andra är otrogna i Europa."

Populära inlägg