tisdag 10 juli 2012

Dagens foto

Buketten - eller bildsagan om den bortglömda sommaren...










"Badsommar: det täcka könet allt mer otäckt."

Historia: Mora Stenar - propagandatrick från 1300-talet

Mora stenar är namnet på ett antal stenar som fanns på Mora äng ca en mil sydöst om dagens Uppsala, precis på gränsen mellan Attundaland och Tiundaland, två av de så kallade folklanden som 1296 gick samman för att bilda landskapet Uppland. De stenarna är numera undanstoppade i en byggnad i en ort som heter Lagga. Dagens inlägg handlar om platsen Mora äng och varför man valde att använda den här platsen för att "döma" kung från 1300-talet och två sekler framöver. Som Dick Harrison skriver finns det inga belägg för att ängen (och stenarna) ska ha använts före 1300-talet i nån form av kunglig eller annan ceremoni.

Som det verkar är denna plats vald för att den låg något så när mitt emellan den då nya staden Uppsala med dess lika nya upphöjdhet som säte för ärkebiskopen och Stockholm, en viktig handelsplats som var på väg att konkurrera ut de äldre hamnarna i Sverige. Detta var i början av 1300-talet, det som då var Sverige var ett fattigt land där stora släkter såg till att hålla staten stången så mycket som möjligt. Någon centralmakt av den typ vi har idag fanns inte men den var på frammarsch. Den skulle komma att få överhanden i och med inrättandet av Kalmarunionen i slutet av 1300-talet. Allenarådande blev den dock inte förrän från och med kung Gustav och hans söner på 1500-talet.

De äldsta beläggen vi har för att Mora äng och stenar har använts för kungakröning som kan verifieras är från 1396. Stenen ifråga har nämligen svag text kvar som minner om Erik av Pommern som blev krönt här detta år. De påstått äldsta spåren, de om Magnus Ladulås 1275, får anses vara en efterhandskonstruktion för att göra trakten mer historisk. Senare kungar blev valda och krönta i Linköping, Skara, Nyköping och andra platser, men inte Mora äng mellan Stockholm och Uppsala. Det skulle alltså dröja till 1396 och redan 1457 var denna praktik över i och med väljandet av Kristian I, den tyske furste som då nyligen blivit vald till kung över Danmark.

Att man kan ha haft nån form av ceremoni för Magnus Eriksson här år 1319, då denne treåring utropades till kung i val efter sin far, är inte omöjligt men det finns inga bevis för det. Endast några få folkminnen som kan vara felplacerade av den senare propagandan. För det verkar ha funnits en propagandamaskin igång under 1400-talet för att göra Mora äng till den viktigaste platsen i riket för val av kungar. Denna propagandaapparat hade satts igång under 1300-talets tidigare hälft för att förhöja Mälarlandskapens status visavi Götalandskapen. De förra områdena hade länge drag av kolonier (de var ju såna från början!) men från 1200-talet och framåt hade de fått tillräckligt mycket makt att de kunde hävda sej gentemot de gamla områdena i riket.

Man hade 1164 fått en tidig succé i och med upprättandet av ärkebiskopsstiftet i Uppsala, som ett brohuvud för den katolska kristendomen norrut. Tidigare kristna områden norr därom hade mer drag av östlig kristendom, från Grekland och det som senare skulle bli Ryssland. Sen hade dock inte mycket hänt i området förrän Stockholm etablerades som hamnstad på 1250-talet. Uppror och småskaliga rövarband var det som präglade området fram tills dess. Det senare gällde förstås stora delar av Sverige i övrigt också, liksom hela Norden, ja halva Europa!

Man kan säga att hela propagandan med Uppland som det ledande landskapet i Sverige uppstod i och med upprättandet av landskapslagarna för just Uppland och Södermanland (Sörmland) 1296 respektive 1327. Det var fröet som såddes där. Man hade vid denna tid tillräckligt starka släkter och ätter för att kunna hävda sej gentemot Västergötland med omnejd. Än så länge skulle det dröja innan man fick kungar från det egna landskapen men man hade makt nog att påverka de kungar som sattes att styra över dom.

Propagandan växte sej med tiden så stark att det snart skapades en myt kring Mora stenar och hela landskapet Uppland. Denna myt gick ut på att hela Sverige på ett eller annat vis utgått historiskt från detta område, med Uppsala som nav i hela verksamheten. Vem som var först med denna myt är nog dolt i det historiska dunklet men såna som Olof Rudbeck, Olaus Petri, Nils Rabenius och några andra har gjort sitt till för att förstöra vår historieskrivning. De sörmländska och uppländska texterna om att kungen först måste komma till dom togs som en absolut sanning. Sanningen bakom dessa fraser handlade nog mer om att när kungen kom för att bli godkänd även av Attunda och Tiunda ting var det till en plats mitt emellan dessa han kom. Det var viktigare att tingen godkände en kung än att landskapen som sådana gjorde det. Då måste han först till dessa ting innan han kunde vända sej till hela landskapet, ett landskap som var väldigt ungt som politisk region.

Att slå ihop dessa ting var ett smart drag för det stärkte sammanhållningen bland storbönderna och andra stormän i trakten norr om Mälaren. Riktigt som ett landskap verkar det inte ha fungerat förrän på 1300-talets andra hälft men stormännen gjorde sitt till för att stärka denna sammanhållning och gav landskapsunionen en ytterligare skjuts in i det moderna samhället.

Enligt den lösliga landskapsunionens regler måste varje landskaps egna ting godkänna (döma som det står i böckerna) den kung som ville bli hela Sveriges kung. Vem som initierade denna union vet vi inte men vi vet att en tidig version av den fanns på plats från början när svear nämns i den äldre Västgötalagen på 1200-talet. Om den fanns redan i regentlängdens början är inte säkert men den tycks ha tagit form under den period som Västgötalagens regentlängd beskriver, alltså ca 1000-1230.

Här är det på sin plats att inflika att i och med att det numera är konstaterat att ceremonierna vid Mora äng inte är så gamla som propagandan framhållit faller åter blickarna på de trakter som alltid varit de ursprungliga för val av kung, nämligen Götalandskapen. Mer om det en annan gång.

Om stenarna skriver en kommentator till Dick Harrisons inlägg att de ligger i ett litet hus invid E4 och att platsen är väldigt dåligt planerad ur turisters synvinkel. Stenarna ligger dessutom bakom galler i byggnaden som är rätt mörk och att det då blir svårt att se stenarna ordentligt. Är det så vår historia behandlas? Inte undra på att folk vänder sej bort från ämnet och en följaktlig historieförbistring uppkommer.




"Historia är slutsumman av alla de ting som kunde ha undvikits."

måndag 9 juli 2012

Glöm värmen i sommarens Europa och Nordamerika!

Det är den ovanligt kalla vintern på den södra hemisfären som betyder nåt. I Chile fryser folk ihjäl, Tasmanien upplever den kallaste vintern på 30 år och halva Sydamerika verkar ö h t vara lamslaget av kylan där. Global uppvärmning, pyttsan! Det är varmt som det brukar vara i Europa och Nordamerika vid den här tiden på året, vår (relativa) kyla hör dock inte till det vanliga. Vi brukar ha närmare 25 grader i nästan hela landet, sen får meteorologerna säga vad de vill. Att det knappt nuddar vid 20-gradersstrecket är ovanligt. Vad har Mr. Freeze hittat på nu då eftersom vi har det såpass kallt som det är?








"Den som hör väl, talar väl."

Dagens foto

Posten är här!







"Rubber ducky, you´re the one!"

Vad har hänt i den stora stygga världen?

Ont och gott existerar inte i den verkliga världen. Här är allt antingen passande eller dåligt passande. I den geopolitiska världen passar vi vanliga dödliga inte ens in, ändå tvingas vi dansa efter politikernas och tjänstemännens pipor. Det är det rådande systemet som gör att bedragare har så lätt att hitta offer. Hade vi haft ett system byggt på mer decentraliserad rättsskipning hade vi kanske hittat fler av dessa onödiga svulster. Det är det rådande systemet som gör att ett modernt samhälle så lätt slås i spillror när det kommer mer regn än vanligt.

Det här är vad myndigheter är till för, att hålla koll på ekonomin. Skurkar ska inte få utnyttja pengar som ska gå till folket.

Ett hittills okänt virus har dödat en massa barn i Kambodja. Om det sprider sej får vi kanske se samma skräckrubriker som med fågelinfluensan och svininfluensan för några år sen. Problemet är att tidningarna har blivit som sagan om vargen som aldrig kommer. De ropar "varg!" hela tiden men inget händer så när väl en sjukdom kommer som har kapacitet att utplåna stora delar av befolkningen är det väl ingen som lyssnar...




"Det bästa som finns är en
välordnad dålig ekonomi."

söndag 8 juli 2012

Bildsöndag

Ännu en söndag och en samling bilder till ur mina gömmor. Jag har bytt ut en bild mot en av mina videor.
 Visst är dialekterna i Dalarna rätt fula? Det är faktiskt inte många dialekter i Sverige, rikssvenskan inkluderad, som är speciellt vackra och behagliga att lyssna på. Ingen av dom slår dock den malmöitiska skånskan eller stockholmskan, den rena söderdialekten, i brutal fulhet. Så där, nu har jag lyckats reta upp stora delar av den svenska befolkningen. Tack för mej!






"A Higgs boson walks into a church.
- We don't allow your kind in here, says the priest.
- But without me, says the Higgs boson, how can you have mass?
"

lördag 7 juli 2012

Dagens foto

Pasta kan hamna var som helst tydligen.









"Drick som gäst och ät som hemma"

Kamerahörnan: Att bli bättre på att utöva sin hobby

Fotografering är min hobby, men också till viss del en del av mitt yrke. Det ingår nämligen i mina arbetsuppgifter att då och då plåta nya förmågor inom organisationen, även intervjua folk som har med organisationen att göra vilket innebär fotografering samt fotografera diverse objekt som jag kommer i kontakt med. Därför har jag sen jag skaffade min nya kamera läst in mej på all information som kan tänkas hjälpa mej att bli bättre på min hobby.

Så vad har jag då gjort för att bli bättre? Jag har experimenterat med min kamera. Den kommer i tre huvudinställningar, automatisk, halvautomatisk (två lägen) samt manuell. Den automatiska inställningen innebär att kamerans egna sensorer bestämmer hur bilden ska se ut, vilket är bra för nybörjare som inte är så säkra på kameran ännu. Även de som alltid tar det säkra före det osäkra har nytta av denna inställning. De halvautomatiska låter en ta hand om antingen ljustillförseln eller tidsintervallen då fotot ska tas. Den manuella inställningen mer eller mindre tvingar en att ta fullt ansvar för varje aspekt av fotograferandet, ljuset in i sensorn, bländaren, hur fokus ska användas osv.

Det där sista är inget nytt för den som kan något om fotografering och även jag som har svårt med termer utantill vet detta inom mej hur det ska fungera men det är långt ifrån alla som vet detta. Detta inlägg är mestadels skrivet för att jag ska komma ihåg att använda mej av de lärdomar jag tagit till mej de senaste veckorna rörande fotografering och kamerans funktioner. Jag har skrivit ner en del saker som jag hört om och om igen av många fotografer.

  1. Se till att ha riktigt bra kvalité på fotona, var noga med kompositionen av bilden och sikta in på just det motiv du vill ha, inget annat.
  2. Se till att just dina foton är unika, att det du valt som motiv är nåt alldeles extraordinärt.
  3. Undvik bröllop och liknande tillställningar för har du väl valt att säga ja till att plåta ett bröllop och man gillade dina bilder kommer andra också att fråga om detta och rätt snart är du fast i denna genre. Om nu detta inte är vad du vill göra förstås. 
  4. Ha alltid gott om utrustning om du ska plåta nåt speciellt. En ministudio, lite ljuskällor, skärmar och annat smått och gott är bra om man ska plåta inomhus eller i dåligt ljus utomhus. Detta gäller framför allt de som funderar på att bli proffsfotografer.
  5. Specialisera dej som fotograf. En som fotograferar modeller kan inte bara gå över till att fotografera mat eller bilar så där utan vidare. Man måste mer eller mindre lära om varje gång man byter motiv.
  6. I Sverige kan man plåta vem som helst utan att be om lov (på offentlig plats) men det hör till vanligt hyfs att man frågar om lov ifall man vill plåta någon enskild på nära håll. I många andra länder är det ibland mer restriktivt gällande fotografers rätt att plåta, till och med på offentlig plats. 
  7. Kolla alltid ljuset, hur det faller och hur det påverkar omgivningen innan du plåtar.
  8. Ha alltid kameran försäkrad. Den punkten är jag väldigt dålig på. Jag får väl försäkra den vid tillfälle.
  9. När du arbetar med människor se då till att ha humor och försök locka dom till skratt. Det löser upp knutar för nervösa personer och ser till att andra håller sej på din nivå.
  10. För egen del gäller att ha en positiv attityd så att dåligt väder, arga hundar och dåliga lokaler inte påverkar ens förmåga att fotografera.

Det var lite av det jag fått höra den sista tiden. Hoppas nån mer tar till sej detta. Kanske nån av er mer erfarna fotografer som råkar komma in här kan addera nåt kul till "ekvationen"?





"Väck mej när jag är törstig"

fredag 6 juli 2012

Luftens pirater






Måsar har blivit ett allvarligt problem i våra städer och andra samhällen. De har ökat i antal igen efter några problemfyllda år för några år sen då de drabbades av virus eller bakterier. Nu är de dessutom på god väg att bli bofasta i våra städer. Våra hus är substitut för klipporna och parker med dammar är perfekta platser att ta ungarna till när de blivit flygga.

Dessa måsar skriker, skräpar ner, attackerar och är allmänt störande. Ute i havsbandet, där de hör hemma, är det vackert att se och höra måsarna men i städerna är de bara i vägen. Bygg hus med sluttande tak, flytta deras ägg, sätt upp nät och framför allt, lägg inte ut matrester överallt och se till att skräpet inte hamnar på gatorna.

Mest av allt, bor du i ett område med ovanligt fräcka måsar? Se då upp om du har en korv med bröd! Därför kallar jag dom luftens pirater. Andra må kalla dom luftens råttor men jag undrar om inte pirat är ett bättre ord.









"En svala gör ingen sommar 
men måsarna försöker verkligen"

Dagens foto

Länge leve fotograferingskonsten!

Den kamera jag tidigare hade ansvaret för. Numera samlar den damm....








"Djur är behagliga vänner; de ställer inga frågor och de kritiserar inte."

torsdag 5 juli 2012

Dagens foto

Hitta skatan om ni kan!







"Att människan är den ädlaste varelsen framgår redan av att ingen annan varelse ännu har motsagt henne."

För Sverige i tiden

Jag kommer dagligen i kontakt med människor som beklagar sej och klagar på allt och alla. I många fall har de faktiskt rätt i sin kritik av vissa aspekter i vårt samhälle för dessa saker är inte bra alls. Diskussionerna med dessa människor kommer ofta in på den ekonomiska situationen, vilken ofta är ett resultat av att de är deltagare i ett stort socialt experiment, fas 3 (vilket är något jag inte riktigt har grepp om, det gäller också A-kassan, så om nån kan vara snäll att förklara det på ett sätt som inte har med Wikipedia att göra skulle jag vara tacksam), och de som är med i detta spyr nästan alltid galla över det.

Så mycket av deras situation har jag förstått att det verkar väldigt förnedrande för en människa i 50-60-årsåldern att behöva stå med mössan i hand för att få ett bidrag för ett praktikjobb som knappt ger nåt tillbaka och som bara gläder de som utnyttjar statistiken rörande arbetstillfällen på sitt eget sätt, dvs de politiker som skapat systemet. Visserligen är det bra att de som är något äldre får nåt att göra men de ska ha  en ersättning som matchar det jobb de utför också.

Nu skulle jag vilja inflika lite annan kritik rörande arbetspolitiken som förts de senaste 30 åren, kanske ännu längre. Det rör sej om satsningen på ungdomar. De ska INTE ha jobb om de är under 25 år. De som vill och får ett utan problem hör förstås inte hit men som större grupp bör inte folk under 25 år vara så aktiva i arbetslivet. De ska leva livet, studera eller ha nån form av praktik. Den politik som förs nu där ungdomar ska slussas in i arbetslivet är helt fel, framför allt för unga människor. Det är förstås först och främst en fråga om individer. En del kan gå direkt från plugget till jobb, andra behöver en längre period däremellan.

Nu över till klimatdebatten, om det numera är någon som är intresserad av den, där inte mycket händer. Miljöpartiet försöker hela tiden blåsa liv i den men det är lönlöst faktiskt. Vare sej man tror på klimatdravlet eller ej har luften gått ur hela debatten. För mej som vill ha en koncentration på riktiga och mer trängande frågor är detta en bra utveckling. Men det har sina risker. Greenpeace och andra organisationer som mer eller mindre spårat ur sen de tappade spåret ca 1990 får nu chansen att fortsätta sin underliga verksamhet utan större uppmärksamhet. De skickar ut isbjörnsfilmer titt som tätt trots att det är konstaterat att isbjörnarna inte bryr sej ett vitten om vilket väder som dominerar där uppe i Arktis.

Förresten bor inte isbjörnarna i Arktis, från vilka området fått sitt namn, utan de bor i vid skogskanterna och på tundran söder om isen. Det är bara på vintern de rör sej vid isranden, då för att fånga säl. Märk väl att jag skrev att Arktis fått sitt namn från björnen. Arktis betyder björnens område, det kommer av grekiska arktos som betyder björn. Så vad som händer i Arktis berör egentligen inte isbjörnen. Det är bara dumma aktivister som tror att den lider av lite smältande is. Mer okunskap i ämnet avslöjas här när en enkät visar att vanligt folk inte har så stor koll på klimat- och energifrågorna som man skulle kunna tro.

Men så är Sverige beskaffat idag. Är det inte arbete eller klimatdravel så är det immigrations- och integrationslarv, eller förfalskade mynt med skymfande av knugen. Verkligen ett Sverige i tiden...




"Demokrati bygger på tre principer: Samvetet, yttrandefriheten och förståndet och att inte ställa krav på de två förstnämnda."

onsdag 4 juli 2012

Dagens foto

Dags för ett foto till. Jag är molnfantast så räkna med många sådana lång tid framöver.









"One night in Paris
is like a year
anywhere else"

Vetenskapshörnan: Har Higgsbosonen äntligen hittats?


Finns kanske Peter Higgs partikel på riktigt? Frågan är egentligen dum. Så klart att den finns. Frågan är snarare, har man funnit bevis för dess existens? I så fall torde Higgs & co bakom tanken få ett Nobelpris redan nästa år.

Bara det inte går som i denna stripp:

Dilbert av Scott Adams.
En konferens rörande detta kunde ses vid elvatiden via Aftonbladets hemsida. Hoppas de verkligen har lyckats nu. Ska man tolka konferensen korrekt finns det tydligen många higgspartiklar.




"Alla män är dödliga. Sokrates var dödlig. Därför är alla män Sokrates."

tisdag 3 juli 2012

Dagens foto

En svala gör ingen sommar, heter det i det trista ordstävet så här är minst fyra svalor, om du kan se dom:



Biologiskt sett är det dock inga svalor utan tornseglare, en helt annan fågelfamilj som bara råkar se ut som svalor.



"Det är bättre att bli citerad än att vara ärlig"

Populära inlägg