onsdag 7 september 2011

Sluta fingra på skolundervisningen, politiker!

 Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit och pratat om skolan i olika sammanhang. Det är förstås lätt för mej som "tyckare" att skriva ditt och datt om skolan och undervisningen i densamma men det är ju trots allt nya generationer hela tiden som ska hjärntvättas, jag menar undervisas, så att de blir lydiga och statsfruktande medborgare i en nation. Det är här problemet sitter, i undervisningen. Den blir nämligen våldtagen av våra "kära" politiker år ut och år in. Man provar hela tiden nya system, samtliga gör både elever och personal lidande i längden därför att det nya motverkas av det gamla och tillsammans bildar dom en farlig cocktail som skadar allt och alla.

Sen har vi ju min gamla käpphäst, individen. Individen försvinner alltid i såna här sammanhang. Kvar blir inte ens kollektivet utan endast en grå massa som sammantaget inte tycks lära sej nånting, om man får tro belackare, och dom är många. Ett exempel på hur individen förstörs, kollektivet likaså, är matematikundervisningen.

 Skolverket ville ha, och fick också, en storsatsning på matematik. Det är väl bra, om man vill att de som är predisponerade för just matematik eller är allmänt duktiga i de flesta ämnen ska excellera. Alla som inte är någotdera hjälps bara marginellt av såna här satsningar. Det kvittar egentligen vilket ämne man valt att satsa på för det hade ändå bara varit en marginell förändring till det bättre. Det finns som sagt de som inte passar in i mönstret. De vill inte gå hela skolan, inte ens hela skolpliktens tid.

Det stora problemet här är att man stirrar sej blinda på statistiken. En statistik som säger att mattekunskaperna har blivit sämre de senaste decennierna. Men har den det? Sammantaget för hela konkarongen har den väl det men för de som verkligen kan tillgodogöra sej har nog kunskaperna blivit bättre. Därför borde vi satsa på att ge de som kan lära sej bättre undervisning som passar dom och göra samma sak, fast annorlunda, för de som inte har samma förmåga att lära sej. Men politikerna vet bäst. Låt den grå massan fortsätta välla fram över skolgårdarna, i korridorerna och in i klassrummen.

Men jag är nu bara så trött på att politikerna hela tiden ska vara en gigantisk proppen Orvar som spänner över decennierna och som sätter stopp för den fria utvecklingen av allt och alla i det här landet. Låt varje skola bestämma sin agenda själv. T o m skulle man kunna gå så långt som att säga att varje lärartyp bör få fria tyglar att bestämma sin undervisning. Ni politiker ger bara ut pengarna som lärarna begär så att de sen kan visa, inte undervisa, sina elever på bättre sätt. Och framför allt, skrota det där medbestämmandetjafset som rått de senaste decennierna i skolorna. Eleverna är där för att lära sej nåt om livet och världen omkring dom. Varför ska dom få bestämma över nåt när deras föräldrar inte får det på sina arbeten? Det ger dom bara falska förhoppningar om en värld där demokrati råder. Så sluta fingra på skolundervisningen. Mer än något annat, ta från kommunerna ansvaret för skolorna. Det har bara blivit sämre med dom vid rodret.

Ska påpeka att jag inte ogillar statistik som vetenskap, utan ser de som använder statistiken som ett vapen som grovt ohederliga. Det finns en anledning till att vi har statistiker som verkligen vet hur man tolkar resultaten och datan bakom dessa resultat. Såna som ser bortom de mest hårresande rubrikerna i tidningarna.


"Tut, sa båten
och så gick bryggan..."

Populära inlägg