torsdag 1 september 2011

Idag får Per Gessle extra betalt för mina foton

Jag samlar alla mina foton på USB-minnen sen ett år tillbaka vilket gett mej en bra buffert på min dator, vars hårddisk hela tiden hotar med att lägga av. Jag har i skrivande stund en försvarlig samling foton på USB-minnena och mer blir det när jag skannar in alla fotona från albumen.

Tyvärr finns det en organisation i det här landet som går i upphovsrättsmaffians ledband vilket innebär att man kräver pengar av de som säljer USB-minnen och hårddiskar för att täcka vad man kallar ekonomiskt bortfall vid fildelning och annat intrång på upphovsrätten. Organisationen kallar sej Copyswede, vilket faktiskt mer för tankarna (hos mej då) till La Cosa Nostra än till reell juridik. De har med statens goda minne, trots att det rör sej om en privat organisation, fått fritt spelrum att kräva dessa pengar för olika artisters räkning.

Från och med idag har de nu sett till att en krona per GB på USB-minnen läggs på i kostnad och 80 kr per GB för en hårddisk. Det blir grova pengar i slutändan eftersom folk gärna köper dessa lagringsenheter för säkerhetskopieringar, lagring av foton och texter. Mina egna foton hamnar som sagt på mina minnen. Det får alltså artister och annat löst folk betalt för. Ska de få se på mina foton obehindrat också? När får jag betalt för vad Tomas Ledin lägger in i sina datorer? Jag är också upphovsrättsinnehavare enligt det här sättet att se!

Enligt Copyswede ska Eva Dahlgren få betalt för att detta foto, taget av undertecknad på mitt eget badrumsfönster, finns på mitt USB-minne. Får jag betalt av henne när hon gör samma sak med sitt badrumsfönster?

"Länge leve bakterierna!"

Populära inlägg