tisdag 15 februari 2011

Ännu mera pladder från "forskare"

Kolla miljöboven! Foto: författaren av detta inlägg

En trafikforskare vid KTH, Jonas Åkerman, varnar för att flyget kan bli en miljöbov värre än alla bilarna om flygandet ökar i den takt som det gör. Med förhoppningarna om att artikeln i DN ska behandla de verkliga problemen med fotogen i synnerhet och petroleum generellt som släpps ut börjar jag läsa den. För det finns ju ämnen i petroleum som är direkt farliga. Men nejdå, så fort vi kommer ett antal rader in i själva brödtexten kommer det vanliga koldioxidsnacket. Man bombarderas med siffror som ska visa hur farligt det är med ökningen av flygandet. Charterresor är en klimatfälla och allt annat pladder.

Samtidigt har en undersökning, gjord i Sverige, visat att vädret omöjligt kan styras av såna här utsläpp. Temperaturen far fram och tillbaka likt en bumerang.

Jag finner det väldigt tröttsamt att alla som inte har en direkt koppling till klimatforskningen eller ens fysiken bakom atmosfärens uppbyggnad håller på med just klimatforskning. Den här Jonas Åkerman är ett sånt exempel. Han är trafikforskare. Var nånstans i hans utbildning meriterar denna disciplin honom att uttala sej så tvärsäkert om miljöpåverkan? Jag förbjuder honom inte att göra det, jag är ingen förespråkare av "skomakare, bliv vid din läst". Dock anser jag att man bör ta det lite piano med så tvärsäkra uttalanden. Han är i sammanhanget en glad amatör, alltså inte mer behörig än mej.

Populära inlägg