Nu är alltså sagan all för Västerdalsbanan. Ingen mer trafik för persontågen i höst trots en satsning på ett nytt trafiksystem och upprustning av vissa delar av banan. Problemet ligger förstås som vanligt hos de som direkt sköter trafiken och banan. I det här fallet har Tåg i Bergslagen (TiB) och Landstingen bakom denna organisation störst skuld, förstås. Det är inte regeringens fel att banan läggs ner utan den skulden får TiB och Trafikverket ta på sej helt själva. Ingen regering som suttit vid makten de senaste 20 åren kan klandras för detta. Detta är ett landstingsfiasko och en missbedömning från byråkraternas sida som kommer att stå dessa figurer dyrt. Jag undrar om de inte redan har fått betala för misstag som dessa.
Det är som sagt Tåg i Bergslagens fel, huvudsakligen, att banans persontrafik nu försvinner. När man fick ansvaret för banans drift för många år sen skulle man ha agerat omedelbart med en begäran om upprustning av banan till en högre standard samt en elektrifiering. Istället valde man att vänta och spelade då Dalatrafik i händerna. Dalatrafik har länge velat komma åt de tider som varit förbehållna tåget så att man ska kunna köra sina omoderna, trånga, krängande bussar 13 mil genom ödemarkerna. Nu har man alltså fått vad man velat. Dåvarande Banverket, nuvarande Trafikverket, får också ta på sej skulden för detta. Man har det yttersta ansvaret för banans underhåll och man borde ha förstått att folk ville ha banan kvar. Men istället väntade man även på detta håll tills det var för sent.
Det enda raka man kan göra nu är att bojkotta bussarna helt och hållet. Buss är bra för stadstrafik men inte för landsvägarna, speciellt inte på de urusla vägarna som finns här ute i sydvästra Dalarna. Har ni försökt gå på toaletten på en landsvägsbuss? Försök inte ens. Det är bättre att hålla sej och lida tills man är framme.
Läs gärna kommentarerna till artikeln jag länkat till längst upp. Jag håller med om att man troligtvis velat lägga ner persontrafiken länge för den anses inte "hållbar". Frågan är hur många landstingspolitiker och byråkrater som helt plötsligt får råd att köpa sej en dyr merca eller betala av hela lånet för sitt hus nu när stora aktörer inom bussbranschen vädrar morgonluft.
tisdag 14 juni 2011
Populära inlägg
-
Rennäringen blir lidande av vindkraftsparker , resonerar Östra Kikkesjaures sameby i Piteåområdet och tackar nej till de 5,5 miljoner kr som...
-
Aftonbladet har fått nys om en nyhet som de anser vara värd att spinna vidare på. Det handlar om en hittills okänd formation på havsbottnen...
-
Godis är gott, sägs det. Det beror på vad man menar med godis. Sånt där gjort på köttrester och diverse tillsatser som inte alltid är nor...
-
Det var en ovanligt vacker fullmåne natten mellan 28 och 29 augusti i år. Det ska bli en ännu vackrare fullmåne i slutet av nästa månad. D...
-
Jag har varit väldigt dålig på att upprätthålla denna blogg de senare åren, och det kommer nog att fortsätta. Orsakerna är många, och väldi...
-
Jag har inte skrivit här på bloggen på en hel månad, men det beror på att jag har kraftsamlat inför denna dag, den dagen då rymdsonden New H...
-
Den på kometen 67P strandsatta sonden Philae har vaknat när nu kometen närmar sej solen. Det är tillräckligt för att kunna ladda batteriern...
-
När vi diskuterar demokrati och diktatur är det ofta i motsatsförhållande till det senare, man menar att de är varandras motpoler. Men är de...