Sista ordet är inte sagt men om majoriteten i landstinget får som de vill är detta ett tecken på att bussfolket får som de vill... |
Den politiska majoriteten i Dalarnas landsting gömmer sej bakom ett principbeslut från Trafikverket där man ser Västerdalsbanan enbart som en lågprioriterad godstågsbana. Man är från majoritetens håll väldigt fega och ser helst att man blir av med problemet samtidigt som man vill blidka Dalatrafik som mer än gärna kör (urdåliga) bussar på skumpiga vägar ut i vildmarken. Det är den uppfattningen jag får av beslutet att inte beställa mer persontrafik från och med tidtabellens slut i december i år. Samtidigt kan jag inte annat än förundras över det korrupta tänkande som genomsyrar landstinget i Dalarna. Nej, jag menar inte ekonomisk korruption (inte än så länge i alla fall!) utan den sortens korrupta tänkande som beror på att man hellre går på utlåtanden från en statlig myndighet som är en av de skyldiga parterna i "målet" när det gäller banans dåliga skick. Man fegar ur alltså, hellre än att tvinga fram ett avgörande svar från staten.
Det ska nämnas att banan till Torsby från Karlstad, Fryksdalbanan, är i lika dåligt skick men där har man lyckats bibehålla en bra persontrafik ändå. Skillnaden mot Västerdalsbanan är att man i Värmland inte har Sälen i bakgrunden som hägrar för bussfolket. Torsby är sin egen attraktion och dit behövs inga bussar. Således vill inte bussbolagen köra dit lika mycket. Sälen å sin sida är en gigantisk arbetsplats och då vill bussbolagen ha så mycket de bara kan av den kakan. Köra sträckan Malung-Sälen är tydligen inte nog för dom. De vill ha hela kakan, ända från Borlänge. Hur framstår då oviljan hos Trafikverket att upprusta Västerdalsbanan och landstingets ovilja att upphandla vidare persontrafik i det ljuset? Där kan vi kanske snacka om ekonomisk korruption i vardande. Detta om man gillar konspirationsteorier förstås.