måndag 11 april 2011

Hur många vargar krävs det för att varghatarna ska göra sina röster hörda?

Svar: en. Det räcker med en enda varg för att dessa ologiska varelser ska gå upp i limningen. Jag tänker inte direkt på den varg som sågs i Helsingborgs innerstad idag utan mer på de vargar som ska flyttas från olika platser i Sverige till andra platser. Jag bor i ett av varghatardistrikten och har sett många bildekaler med varierande intelligensbefriat innehåll om vargar. Det är en ironi att man från vetenskapens sida konstaterat att hunden varit en del av människans intressesfär i kanske så lång tid som 100 000 år och de senaste 5000 åren har man försökt utrota hundens förfader och släkting. Vad ger oss rätten att bestämma hur många rovdjur det ska få finnas i Sverige? Andreas Carlgren och nu senast blivande rikspuckot Håkan Juholt gillar vargjakten och ser inget fel i att fortsätta med den. När så EU kommer med kritik vill man avfärda den. Det finns för många politiker med ologiskt tänkande. Kanske vi ska avfärda Carlgren och Juholt?

Vi kanske ska utlysa jakt på varghatare? Hur skulle den gå till? I sarkasmens namn bör jag kanske påpeka att de som hatar vargar här där jag bor inte har någon humor alls. För egen del har jag inga problem med att vargarna blir fler. De har lika stor rätt att leva här som vi har.

Populära inlägg