lördag 1 januari 2011

Enkäten är klar

208 personer röstade under ca tre månader. Jag lade till min röst också. Vad jag röstade på får ni veta allra sist. Resultat är som följer:

Mona Sahlin 47 röster
Al Gore 33 röster
Johan Rockström 30 röster
Erika Bjerström 21 röster
Christer van der Kwast 21 röster
Jimmie Åkesson 21 röster
Maria Wetterstrand 17 röster
Sarah Palin 13 röster
Paris Hilton 3 röster
James Hansen 2 röster

Överlägsen segrare är alltså Mona Sahlin. Ska man försöka sej på en analys av detta bör man kanske titta lite närmare på det material jag lägger upp här på bloggen. Det är sällan jag går till frontalanfall mot vare sej Socialdemokraterna eller Moderaterna. Mona Sahlin tog jag med här för att jag tyckte hon gjorde bort sej i sitt sätt att uppträda som partiledare. Hon var i den rollen ännu drygare än Göran Persson nånsin var. Det fanns (och finns fortfarande) en hel del moderater som hade platsat här men just då när jag skrev enkäten var det ganska tyst från deras sida. Littorin och hela det kring honom var en parentes som tystades ner rätt effektivt när det föll ur medias intressesfär. Skillnaden var då att Mona höll låda hela hösten fram till valet.

Eftersom det här är en blogg där klimatreligionen ofta diskuteras är det inte så konstigt att många av dess företrädare (Maria Wetterstrand, Al Gore, Erika Bjerström, James Hansen och Johan Rockström) fick vara med här. Totalt stod de för nära hälften av alla röster så det är jag nöjd med. Därför är jag samtidigt förvånad över att ingen av dom vann omröstningen här. Så många Mona-kritiker finns det väl inte bland oss klimatrealister? Eller är det såna som hittat till min blogg av olika skäl under hösten och vintern då jag även tar upp andra ämnen och skriver om också som röstat?

Det vore kul om någon eller några som röstat i enkäten kunde skriva en rad eller två om varför han eller hon röstade som han/hon gjorde.

Sarah Palin tog jag med för att hon är så blåst och inte borde få vara politiker. Säga vad man vill om demokrati men den borde sättas ur spel i de fall där de folkvalda är mer än lovligt dumma. Visst, hon har sunda idéer också men hennes religiösa tro och hennes förmåga att säga dumheter lägger krokben för allt det andra hon har att komma med. Att skjuta djur från flygplan är också nåt dumt, det är rent ut sagt riskabelt.

Paris Hilton tog jag med som utfyllnad. Jag hade nio stycken och ville ha jämnt nummer bland kandidaterna i enkäten. Hon är en slarvmaja och kommer kanske inte att få det så roligt när hon snart fyller 30 år. Men vi får hoppas att hon tar sej i kragen. Christer van der Kwast är med för hans hårdnackade motstånd i frågan om fallet Sture Bergwall (eller Thomas Quick som han hette i många år innan han bytte tillbaka).

Vad röstade då jag på? Jo, på Al Gore.

Populära inlägg