måndag 5 augusti 2013

Åldersdiskriminering i TV-reklam

Har ni sett reklaminslaget där en man som ska fylla 40 köper sej en motorcykel och sen kommer hem för att höra sin dotter och fru tala om hur gubbigt det är att köpa en motorcykel bara för att man kommit in i medelåldern? Det mynnar ut i en larvig pålagd röst som berättar fördelaktigt om Telenor och hur man kan pausa deras abonnemang. Jag skulle vilja säga att Telenor i denna reklam gör sej skyldigt till åldersdiskriminering. Hade det varit en åsikt uttalad av en av kvinnorna i ett privat samtal hade man kunnat säga att de är okunniga eller bara ville skämta på hans bekostnad men i ett sånt här sammanhang blir det förolämpande och diskriminering av folkgrupp.

Det är tydligen accepterat att diskriminera gentemot ålder med fördomsfulla reklaminslag. Skulle det handla om en kvinna i bikini i samma ålder är jag tämligen säker på att PK-maffian hade skrikit om kvinnoförnedring direkt. Ålder går fortfarande bra att göra narr av, trots att vi lever mer hälsosamt och längre än nånsin tidigare. När är det gubbigt att köpa sej en motorcykel? När är det gummigt att göra detsamma?

De som gjort det här reklaminslaget, hur gamla är de? Är de gamla nog att tycka att allt över 30 är gammalt? Är de gamla nog att ha en åsikt om ålder? Hur kommer de att resonera om de själva råkar ut för åldersdiskriminering?




"I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by."

Populära inlägg