tisdag 6 mars 2012

Vetenskapshörnan: Elöverkänslighet och verkligheten

Välkommen till vetenskapshörnan, en serie inlägg där jag diskuterar vetenskap sett från min horisont. Litet kort inlägg eftersom det blev intressant att läsa om detta efter att jag sett vad de andra bloggarna skrivit om detta. Det handlar om elöverkänslighet, en åkomma vars existens inte är bevisad, och en man som påstår sej vara det i byn Venjan, som ligger några mil norr om Malung där jag bor. Hans "sjukdom" hotar att sänka stora delar av mobil- och TV-nätet i distriktet totalt.

Har denne man, som påstår att elen förstört hans liv, provat att bo på ett ställe där det inte finns några elledningar eller master? Och om han har, varför valde han då att bo i ett område som korsas hej vilt av mobilmaster och elledningar? Nej, hans problem står nog att finna i hans egen bostad, kanske mögel eller liknande.

Jag tror på individens rätt att påverka gruppen som helhet men detta är inte individualism, det är egoism. Ska en enda person och en myndighet verkligen få bestämma över alla andra människors väl och ve?

Uppdatering: Vett och sans vann över dumheter och obevisade påståenden. Miljönämnden avslog begäran om mobilfritt.

Uppdatering 2: Läs gärna detta inlägg av Lars Kamël. Här får man en förklaring till varför elöverkänslighet inte är nåt att bry sej om, annat än möjligen för psykologer.



"Friskt kopplat, hälften brunnet!"



Populära inlägg