Det rör sej alltså om monopolet på de ekonomiskt viktiga sträckorna. Ja, det var på tiden. Vad SJ gjort eller inte gjort under de här åren hör inte hit men om vi ska få bättre transporter på järnväg måste det nog till att fler aktörer får nyttja de befintliga banorna samt att det byggs nya, ganska snart. Att staten via Banverket fortsätter äga banorna ser jag inget hinder i.
Mycket bra beslut, anser jag. Det handlar inte om att skapa mer konkurrens enligt mitt sätt att se, utan om att skapa en situation där banorna kan utnyttjas maximalt. Det kan också skapa en situation där fler banor kan komma att byggas. För det behövs i ett land som Sverige där flyget minsann inte ska vara herre på täppan.
Populära inlägg
-
Rennäringen blir lidande av vindkraftsparker , resonerar Östra Kikkesjaures sameby i Piteåområdet och tackar nej till de 5,5 miljoner kr som...
-
Aftonbladet har fått nys om en nyhet som de anser vara värd att spinna vidare på. Det handlar om en hittills okänd formation på havsbottnen...
-
Godis är gott, sägs det. Det beror på vad man menar med godis. Sånt där gjort på köttrester och diverse tillsatser som inte alltid är nor...
-
Det var en ovanligt vacker fullmåne natten mellan 28 och 29 augusti i år. Det ska bli en ännu vackrare fullmåne i slutet av nästa månad. D...
-
Jag har varit väldigt dålig på att upprätthålla denna blogg de senare åren, och det kommer nog att fortsätta. Orsakerna är många, och väldi...
-
Jag har inte skrivit här på bloggen på en hel månad, men det beror på att jag har kraftsamlat inför denna dag, den dagen då rymdsonden New H...
-
Den på kometen 67P strandsatta sonden Philae har vaknat när nu kometen närmar sej solen. Det är tillräckligt för att kunna ladda batteriern...
-
När vi diskuterar demokrati och diktatur är det ofta i motsatsförhållande till det senare, man menar att de är varandras motpoler. Men är de...