måndag 26 januari 2015

Öst är vår fiende - historiskt sett

Om det är nåt vi är rädda för här i Europa så är det vindarna från öster. Det har i historiska sammanhang varit en befogad rädsla eftersom så många av intrycken från det hållet har inneburit svärd, ond bråd död, övergrepp och sjukdomar. Men samtidigt har de allra flesta positiva intrycken kommit från samma håll; jordbruket, demokratitanken, det organiserade styret är exempel på bra saker som kommit med folk österifrån. Och européerna har varit intresserade av det som passat in i redan rådande situationer.

Det är förmodligen en mycket gammal syn på öst eftersom såväl historiska källor som legender och myter handlar om det onda österlandet. Länder långt borta i öst, Kina och Indien för att ta två exempel på länder i öst, ser förstås ofta oss i väst som onda så det går på ett ut. Det är nog dom mitt emellan öst och väst som sett till att sprida lögner i båda riktningar för att få oss att hata varandra. Skämt åsido, det har böljat fram och tillbaka vad gäller ondska och framgångar mellan väst och öst. Det är ju egentligen dom som bott mitt emellan öst och väst som har bidragit med svärd, ond bråd död, övergrepp och sjukdomar, ofta för att försvara sej mot expansiva folk i såväl öst som väst.

Jag är övertygad om att det är denna urgamla rädsla som spökar, både vad gäller Ryssland för oss som har landet inpå oss, i ryggen så att säga, och rent allmänt immigranter, vilka ofta kommer hit österifrån, rättare sagt sydöst i de flesta fallen. Vi vet ju fortfarande inte riktigt vad som försiggår där borta. Vet dom vad som händer här i väst? Det är i alla fall den odefinierbara rädslan för det okända som skapar den här synen på varandra och som lett till ett och annat krig genom åren (Krimkriget, Balkankrigen och så vidare).

Den rädslan för det okända är kollektiv i våra sinnen och svår att utrota. Ingen idé att försöka heller för den stora massan. Vad vi kan göra är att informera och hoppas att lite mer kunskap sipprar ut till denna massa. Låter jag för arrogant och överlägsen? Det hoppas jag att jag gör för jag tänker vara lite elitist från och med nu. Jag kommer att kräva att mina läsare kan hänga med i mina tankegångar. Kunskap är a och o för oss alla, oavsett vad den kunskapen består i. Kunskap är grunden till mer kunskap. På så vis kan vi lära oss mer om världen utanför och världen utanför kan lära sej mer om oss. Det låter väl kul.

Till sist kan jag avslöja att detta inlägg kom som en direkt följd av att ha sett om alla Sagan om ringen-filmerna. Fortfarande tycker jag det var dumt att inte ta med Tom Bombadill, en av mina favoritfigurer i hela bokserien. Men filmerna är bra ändå. Det är ju så svårt att göra om böcker till film. Det krävs ordentlig kunskap för att göra en bra film av en bok. Kunskap är allt, även här...



"You haven't seen the last of me..."

Populära inlägg