onsdag 4 juni 2014

Provtrötta elever

Jag visste väl att det inte var så illa ställt som media ville få det att se ut som!

Skämt åsido, jag är tämligen säker på att det mycket riktigt handlar om trötthet när eleverna presterade så dåligt på det så kallade PISA-provet. Vi är en nation som älskar prov. Själv hatade jag alla proven i skolan. De visar inte vad man kan totalt, utan enbart vad man lärt sej för stunden. Inget av det jag pluggat inför ett prov sitter kvar i skallen. Allt jag lärt mej har kommit via genuint intresse för ett visst ämne. Jag kan inte tvinga in kunskap i skallen.

De som tror att prov visar på hur duktiga eller dåliga elever är har för stor tillförsikt till den sortens kortsiktiga system. De hyser också för stor tilltro till statistik om de med hjälp av proven kan säga att en viss landsända eller ett visst land är bättre eller sämre. Jag är tämligen säker på att alla proven spelar en viss roll i att många känner sej trötta på skolan. För egen del kommer jag ihåg från skolan att jag aldrig kände tillfredsställelse med alla prov som vi fick ta del av.

Jag var inte ensam om att tycka att vi fick för många prov, och det var ändå över tjugo år sen. Tilltron till prov är fortfarande alldeles för stor och motsvaras faktiskt inte av verkligheten. Där premieras långsiktiga kunskaper (oftast) och erfarenhet inom det område man valt att arbeta med. I livets hårda skola finns inga skriftliga prov med skåpmat för stunden. Varför ska då eleverna tvingas älta skåpmat?



"What took you so long?"

Populära inlägg