tisdag 31 maj 2011

1 september 2011, kom ihåg det datumet!


Den 1 september blir USB-minnen, externa hårddiskar m m mycket dyrare pga fjantorganisationen CopySwedes överenskommelse med branschorganisationen UMA om ersättning för vad man anser vara oskäligt användande av medium för upphovsrättsskyddat material. Vi som har egna foton och filmer på våra USB-minnen och hårddiskar drabbas lika mycket som de som sparar filmer och musik som de laddat ner från nätet. Snacka om kollektiv bestraffning!

När får jag mina pengar tillbaka för att jag lagrar mina egna foton, filmsnuttar och skrifter på USB-minnen? Jag har hittills köpt sju stickor med pris från 79 kr/st till som mest 298 kr/st. Jag har en del pengar att hämta hos Copyswede, eller hur? I vilket fall som helst får jag börja hamstra nu för sen kommer jag inte ha råd att köpa så många om det hela tiden ska slå på oss konsumenter när skiv-, film- och datorspelsbolagen blir ännu girigare.

Populära inlägg