onsdag 13 april 2011

Läsvärt om den svenska skolan av idag

Man får vad man förtjänar, heter en väldigt trött och ganska osann klyscha. Men vi har definitivt inte förtjänat en skola med dåliga lärare. Journalisten Maciej Zaremba har gjort det till sin mission att sätta tummen på de värsta problemen med en kommunal skola.

Han har helt rätt. Lärare ska vara auktoritativa men rättvisa, de ska inspirera till lärande snarare än att lära ut och de ska kunna göra en hel grupp elever entusiastiska. De ska samtidigt visa på saker som demokrati, yttrandefrihet och friheten att kunna bara finnas till. Som det är nu är det nästan bara propaganda som lärs ut i skolorna samtidigt som många elever går från plugget utan att ha lärt sej speciellt mycket om det samhälle de lever i. För vi har ett samhälle som det krävs en del kunskaper om för att kunna leva i och utnyttja. Jag anser att dagens skolor sällan lever upp till de krav jag ställt upp i detta stycke. Skräckhistorierna är för många för att myndigheter ska få sitta still och ignorera det som händer. Det är kanske dags att antingen helt förstatliga skolorna igen eller privatisera dom. Båda dessa alternativ är mycket bättre än den kommunala förstörarverksamhet som är i svang nu.

Hela den så kallade skolreformen som Göran Persson iscensatte under sin tid som skolminister är ett skämt, ett mycket dåligt sådant. Ingen som utsatts för dess verkningar skrattar, förutom de kommunalpolitiker som fick en ny leksak att förstöra i sin sandlåda. Jag närde själv en dröm om att undervisa men de tankarna har jag lagt på hyllan. Aldrig att jag skulle ge mej ut i den kommunala sfären för att delge ungdomarna min visdom som skolan ser ut nu. Friskolorna är väl nästa mål.

Populära inlägg