onsdag 21 januari 2009

Rätten till kunskap - framtidens stora utmaning

PÅ SVDs debattsidor för kultur & nöje skriver idag (090121) Nicklas Lundblad, fil dr i informatik, en bra artikel om att framtidens diskussion om kultur och immaterialrätt kommer att byta slagfält, från sanktioner till huruvida immaterialrätten ska existera över huvud taget. Han skriver "Och medan dagens strider i första hand handlar om reformer och behovet av sanktioner, kommer morgondagens antagligen att i högre utsträckning handla om immaterialrättens legitimitet över huvud taget."

Med andra ord, framtiden kommer att handla om rätten till kunskap. Det gäller det mesta som det skrivs om idag. Det handlar inte längre om rätten till ersättning för nåt man skapat, det handlar om rätten till det som skapas. Här kommer vi in på nåt som politiker inte gärna vill att vi diskuterar, nämligen definitionen av ordet demokrati. För dom är demokrati rätten att rösta och gå i tåg en gång varje år med diverse luddiga krav på reformer. För dom som kan nåt är demokrati så mycket mer. Rätten till kunskap är bara en aspekt av detta.

Lundblad fortsätter på samma tankegångar: "Ett första exempel på hur debatten kan komma att se ut när den inte längre handlar om musik och film, utan om kunskap och rätten att lära sig, finns i Robert Laughlins Crime of Reason: And the Closing of the Scientific Mind (Basic Books, 224 s). Det är en lättläst liten bok, och den spretar ganska vilt, men den ger kanske antydningar om både vilka nya grupper som härnäst kommer att ta del i debatten och hur debatten kommer att forma sig. Hittills har immaterialrätten debatterats av jurister och ekonomer. Lawrence Lessig, James Boyle, Jessica Litman och Julie Cohen är alla jurister och professorer i informations- eller it-rätt. Robert Laughlin, däremot, är fysiker och Nobelpristagare. Hans perspektiv har inte alls att göra med juridiken eller med ekonomin bakom immaterialrätten som institution, utan utgår från vad han menar är en fundamental risk för framtidens samhälle: att vi stänger ned det vetenskapliga medvetandet, att vi kriminaliserar lärandet."

Onekligen en utmaning för framtiden.

Populära inlägg