onsdag 21 maj 2008

"Ett våp med stora bröst"

"Ett våp med stora bröst - det är inte jag"

Är jag sexistisk om jag tycker att Carolina Klüfts reaktion var lite i överkant? Visst, karikatyren var inte speciellt bra gjord, den som gjorde karikatyren kunde åtminstone ha gjort ansiktet i målning också istället för en idiotisk inklippning av ett foto på hennes huvud. Och visst, Klüft fick större tuttar än hon har i verkligheten, men å andra sidan det får alla som blir karikerade. Det är inte bara av sexistiska baktankar som så sker utan för humorns skull. Jag förstår hennes reaktion utifrån hennes sätt att se, hon är en tävlingsmänniska som inte tycker om att man driver med henne för då tar hon det som en förlust. En karikatyr med överdrivna kroppsformer och ett dåligt foto har den effekten på henne.

Dock anser jag att hon måste förstå det brittiska kynnet också. Det var inte för att göra bort henne eller vara sexistisk som detta gjordes, utan för att belysa att även hon går att driva med. Plumpt sätt men det får hon leva med. Varje dag görs det karikatyrer av män med överdriven bringa och armmuskler som är stora nog att krossa gorillor med men det reagerar ingen på. En (större än vanlig) tutte gör ingen sexism.

Populära inlägg