onsdag 13 maj 2015

Fläcken

En dag var den där, Fläcken. En stor, irriterande fläck mitt på tröjan en bit nedanför bröstet i höjd med magsäcken. Det var min bästa tröja, en vit kortärmad tröja som jag varit väldigt rädd om hittills så jag förstår inte hur Fläcken kommit dit. Den var svart med lite brunt i, ungefär två centimeter bred och en dryg centimeter lång. Jag gjorde som jag brukar göra, jag försökte tvätta bort den med tvål och vatten som jag gned in för hand men den försvann inte. Jag tänkte då att den försvinner i tvättmaskinen, men icke sa Nicke. Den förblev på plats.

Tre tvättar senare var den fortfarande kvar och med samma kulör. Inget rådde på den. Jag började undersöka den närmare och jag såg då att Fläcken var som tjock råolja. Men olja borde åtminstone ha försvunnit till största delen i en tvätt, desto mer efter tre tvättar. Men Fläcken bestod obehindrat. Jag övervägde att klippa bort biten eller sätta ett märke över men detta var ju min favorittröja som jag inte ville bli av med eller förstöra. Vad skulle jag göra? Jag övergick till att ha den som innetröja och märkte efter ett tag att Fläcken faktiskt växte. Nu var den fem cm bred och tre cm lång.

En dag försvann tröjan och dök upp två dagar senare, nu med fler fläckar. Jag försökte febrilt få bort fläckarna men de vägrade försvinna. Tvärtom blev de allt fler för varje dag som gick. Efter en månad var min en gång vita tröja helt svart med tre bruna tvärgående streck mitt på magen. Den förändringen förstår jag ännu inte. Än mindre att tröjan nu också är något mindre än tidigare. Beror det på alla tvättarna?

Min fru säger sej inget veta men tittar alltid så finurligt på mej när jag för tröjan på tal. Vet hon nåt som jag inte vet? Jag har köpt en liknande vit tröja och är mycket nöjd med den. Men den är inte alls lika skön som min gamla, trots att det är samma märke och samma storlek. Jag förstår inte detta. Vad hände?

Ja, vad hände egentligen?



"If you want to hurt somebody and you want to know where his vulnerable spot is you have to know him, before you can put in the right dig, that's very important."

Populära inlägg